Stoisko Citroena na tegorocznym salonie w Paryżu zdobiły legendarne 2CV. Francuski producent umieścił je na honorowym miejscu, pionowo na jednej ze ścian swojego stoiska. Właśnie mija 70 lat od paryskiego Salonu Samochodowego z 1948 roku, na którym odbyła się uroczysta premiera najpopularniejszego Citroena w historii!
Paryski Salon Samochodowy 1948. Pierwsza prezentacja Citroëna 2CV przed oniemiałą publicznością w obecności prezydenta Republiki Vincenta Auriola. Mimo iż niektórzy drwiąco komentowali nietypową sylwetkę samochodu, inni z miejsca dostrzegli w 2 CV zalety, których brakowało większości ówczesnych modeli: prostotę, lekkość, zwinność, komfort, wszechstronność... Zamówienia płynące zewsząd od pierwszych dni potwierdzały słuszność decyzji wizjonerskich projektantów marki. André Lefebvre, szef biura projektowego Citroëna, wyposażył 2CV w całą gamę pomysłowych jak na owe czasy rozwiązań: przedni napęd, elastyczne zawieszenie o dużym skoku, dwucylindrowy silnik chłodzony powietrzem, itd.
Projekt TPV (Toute Petite Voiture, czyli bardzo małego samochodu) zrodził się w firmie Citroën już przed wojną, w 1936 roku. Cel był jasny – uczynić z samochodu, który był wciąż postrzegany jako przedmiot luksusowy, produkt powszechnego użytku, przydatny rolnikom w pracy i dostępny dla niższych klas społeczeństwa. Odtąd prostota, oszczędność i pomysłowość zostały zaprzęgnięte do realizacji jednego celu – nowy samochód miał „umożliwić przewóz czterech osób i 50 kilogramów ziemniaków lub jednej beczki z maksymalną prędkością 60 km/h”. W efekcie pierwszy TPV ważył na pusto 370 kg, a koszt jego produkcji wyniósł jedną trzecią kosztów produkcji modelu 11 CV. Model wyposażono tylko w jeden reflektor, ponieważ ówczesne przepisy nie wymagały dwóch!
W 1939 roku próbna seria 250 egzemplarzy TPV była gotowa do zaprezentowania modelu na Salonie Samochodowym w Paryżu. Jednak Salon został odwołany z powodu wybuchu II wojny światowej. Istniejące egzemplarze zostały celowo zniszczone lub ukryte. Po wojnie Citroën powrócił do projektu, ale trzeba było zaczekać aż do 1948 roku, aby marka mogła zaprezentować 2CV na Paryskim Salonie Samochodowym.
Popularny w najlepszym tego słowa znaczeniu, 2CV stał się odtąd prawdziwym społecznym fenomenem. Zapoczątkował wyjątkową, trwającą 42 lata karierę samochodu, który był pożądany przez rolników i proboszczów, ojców rodzin i studentów, i którego sprzedaż do 1990 roku (łącznie z wersją furgonetki) wyniosła ponad 5,1 miliona egzemplarzy. Do dzisiaj 2CV, czy też „Deuche” (wym. „dösz”), jak zwą go Francuzi, pozostaje ikoną w historii motoryzacji i budzi pożądanie bardzo wielu kolekcjonerów z całego świata.