Alpine to kolejna marka, która przygotowuje się do przejścia na napędy elektryczne. Należący do Renault francuski producent samochodów sportowych zaprezentował właśnie swój pierwszy samochód bateryjny.
Alpine A110 e-ternite
Ponieważ Alpine ma obecnie w ofercie wyłącznie jeden model, czyli A110, to nowy pojazd to elektryczna wersja A110 właśnie. Samochód otrzymał nazwę A110 E-ternite i oficjalnie jest tylko prototypem, a nie wersją produkcyjną.
Stylistycznie samochód wygląda niemal identyczne jak spalinowa wersja produkcyjna. Stylistyczne różnice sprowadzają się do blend na reflektorach i nalepek w kształcie plastra miodu na tylnej szybie. Dodatkowo oczywiście uważny obserwator dopatrzy się braku rury wydechowej. Dodatkowo, czego nie widać na pierwszy rzut oka, wersja elektryczne ma dwa wykonane z włókna węglowego panele dachowe, które można zdjąć.
Alpine A110 e-ternite
Nieco więcej różnic znajdziemy we wnętrzu. Nowością jest brak ekranu systemu infotainment, który zastąpiony został zdejmowalnym tabletem.
To co najważniejsze w samochodzie sportowym to jednak silnik. Alpine A110 E-ternite jest napędzane silnikiem elektrycznym o mocy 242 KM (wersja spalinowa ma 252 KM). To wystarcza, by wersja elektryczna rozpędzała się do 100 km/h w 4,5 s, czyli wolniej niż wersja spalinowa (4,4 lub 4,2 s, odpowiednio GT i S).
Alpine A110 e-ternite
Zamontowana w wersji elektrycznej bateria sprawia, że auto waży 1378 kg, czyli jest aż o 258 kg cięższe od spalinowego odpowiednika. Bateria o pojemności 60 kWh pochodzi z Megane E-tech, ale została podzielona na dwie - cztery ogniwa znajdują się z przodu auta, a osiem - z tyłu. Głównie chodziło o ograniczoną przestrzeń, ale przy okazji polepszono rozkład mas.
Alpine A110 e-ternite
Silnik umieszczono przy tylnej osi, napędza koła tyle. Co ciekawe, generująca 300 Nm jednostka współpracuje z dwusprzęgłową i dwubiegową przekładnią DCT. Zasięg Alpine A110 E-ternite ma sięgać 420 km (wg WLTP).
Czy Alpine A110 E-ternite trafi do produkcji? Pojazd stanowi raczej tylko platformę badawczą. Pierwsze elektryczne Alpine ma zadebiutować w 2024 roku, ale ma to być mały pojazd, przypominające w założeniach kultowe Renault 5. Następny w planach jest elektryczny crossover, bliźniak Megane E-tech i Nissana Ariya.
Natomiast na 2026 rok zaplanowano premierę Alpine A110 nowej generacji. Ten pojazd również będzie miał wyłącznie elektryczny napęd, a opracowany zostanie przy wpółpracy z Lotusem.