Aston Martin Valhalla to 950-konna hybryda plug-in, którą angielska marka zamierza wkroczyć na zupełnie nowe terytoria.
Aston Martin Valhalla
Aston Martin Valhalla został zaprezentowany w wersji prototypowej na początku 2019 roku jako AM-RB-003, co oznacza, że został stworzony wspólnie przez Aston Martina i Red Bull Racing. Przeszło dwa lata przyszło nam czekać na wersję produkcyjną tego pojazdu.
Valhalla ma być pierwszym z zapowiadanej całej serii nowych modeli Aston Martina z silnikiem umieszczonym centralnie. W Valhallii jest to wywodząca się z Formuły 1 jednostka 4.0V8 produkcji AMG. Dzięki podwójnemu doładowaniu generuje ona 750 KM.
Aston Martin Valhalla
Ale to nie wszystko. Ośmiocylindrowa jednostka jest wspomagana przez elektryczny silnik o mocy 204 KM. Moc systemowa hybrydowego układu napędowego to 950 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi okrągłe 1000 Nm.
O ile silnik spalinowy napędza wyłącznie tylne koła, to już jednostka elektryczna może napędzać obie osie, a w trybie elektrycznym napędza tylko koła przednia (zasięg w tym trybie to 15 km). W trybie hybrydowym istnieje jednak możliwość napędzania tylnej osi przez oba silniki. W takiej sytuacji na tylne koła trafi więc 950 KM i 1000 Nm!
Aston Martin Valhalla
Dzięki szerokiemu zastosowaniu włókna węglowego Aston Martin Valhalla waży zaledwie 1500 kg. W połączeniu z wysoką mocą oznacza to niesamowite osiągi - Valhalla rozpędza się do 100 km/h w 2,5 s, prędkość maksymalna wynosi 330 km/h. Aston Martin zapewnia, że samochód będzie w stanie pokonać północną pętlę toru Nurburgring w 6 minut i 30 sekund...
Jednocześnie Aston Martin Valhalla jest wyposażony w szereg nowoczesnych systemów wspomagania kierowcy - m.in. automatyczne światła drogowego, system hamowania awaryjnego, adaptacyjny tempomat, system monitorowania martwego pola, a także tak prozaiczne rzeczy, jak czujniki parkowania czy system kamer 360.
Ceny Aston Martina Valhalla nie zostały ujawnione, ale pewne jest, że tanio nie będzie...