Rodzina modeli Audi e-tron wkrótce mocno się powiększy. Dlatego niemiecki koncern został zmuszony do zmiany nazwy swoich pierwszych modeli z tej serii, czyli Audi e-tron i Sportback e-tron. Przy okazji liftingu ich nazwa została zmieniona na Q8 e-tron i Q8 Sportback e-tron.
Audi Q8 e-tron i Q8 Sportback e-tron
Audi e-tron otrzymało nazwę Q8, co sugeruje, że podobnie jak spalinowa odmiana o tej nazwie, znajdzie się na szczycie gamy modelowej.
Przy okazji liftingu samochód zmienił się niewiele. Nowy jest grill, który nie wygląda już jak trójwymiarowy, inny jest wlot powietrza. Z tyłu pojawił się zmieniony zderzak. Zmiany nie były tylko po to, by coś zmienić - udało się poprawić współczynnik oporu aerodynamicznego, który spadł z 0,28 do 0,27 w przypadku Q8 e-tron i z 0,26 do 0,24 - w przypadku wersji Sportback.
Audi Q8 e-tron i Q8 Sportback e-tron
Ważniejszą nowością jest zastosowanie większych akumulatorów (chociaż nie brakuje w branży głosów, że stosowanie dużych baterii wcale nie jest ekologiczne). Bazowa wersja, czyli Q8 50 nie będzie miała już baterii o pojemności 69 kWh, ale 89 kWh (netto), natomiast Q8 55 będzie czerpała prąd z baterii o pojemności 106 kWh zamiast 86 kWh.
Dzięki temu zasięg wrośnie odpowiednio do 490 i 580 km. Oczywiście są do wartości "do", uzyskiwane w idealnych warunkach. W praktyce będą wahać w zależności od używanych odbiorników, sposobu jazdy czy temperatury powietrza, ale można przyjąć, że realne zasięgi będą około 100 km mniejsze.
Audi Q8 e-tron i Q8 Sportback e-tron
Z kolei zasięg trzysilnikowej topowej wersji SQ8 ma wynosić do 500 km.
Większa bateria oznacza również dłuższe czasy ładowania. Z tego względu Audi Q8 e-tron w wersjach 55 i SQ8 będzie można ładować z mocą nawet 170 kW, dzięki czemu naładowanie baterii od 0 do 80 proc potrwać ma 31 minut.
Oczywiście - znów teoretycznie, bo po pierwsze, musimy znaleźć odpowiednią ładowarkę, co szczególnie w Polsce nie jest proste, a po drugie - znów musi być odpowiednia pogoda (temperatura powietrze, nie może być ani za ciepło, ani za zimno). Oczywiście ładowanie ostatnich 20 proc. trwa już dużo dłużej, a nawet nie jest zalecane ładowanie baterii do pełna na szybkiej ładowarce.
Pierwsze egzemplarze Audi Q8 e-tron pojawią się w salonach na początku przyszłego roku. Ceny nie są znane, ale ze względu na większe bateria możemy spodziewać się wyraźniej podwyżki.