Zasilane ogniwami wodorowymi, autonomiczne samochody Hyundaia przejechały w normalnym ruchu 190 kilometrów z Seulu do Pjongczangu. Był to pierwszy na świecie przejazd na czwartym poziomie autonomiczności z udziałem samochodów zasilanych wodorem.
Hyundai NEXO
Czwarty poziom autonomicznej jazdy oznacza pełną samodzielność samochodu, a uwaga kierowcy nie jest konieczna dla zachowania bezpieczeństwa. Pojazd musi być w stanie bezpiecznie przerwać podróż, tj. zaparkować samochód, jeżeli kierowca nie podejmie kontroli, gdy samochód tego wymaga.
Do tej pory jazda autonomiczna odbywała się na wytyczonych lokalnie obszarach z zachowaniem ograniczonej prędkości. Tym razem samochody pokonały otwarty dystans z maksymalną, dozwoloną na koreańskich autostradach prędkością 100 - 110 km/h.
Flotę pięciu autonomicznych samochodów stanowiły trzy auta bazujące na całkowicie nowym, wyposażonym w ogniwa wodorowe Hyundaiu NEXO oraz dwa samochody Genesis G80.
Hyundai NEXO
Podczas jazdy, samochody musiały się zmierzyć z wielona trudnymi sytuacjami drogowymi, jak przejechanie przez skrzyżowania, nawigowanie przy zbliżaniu się do bramki opłat na autostradzie i odpowiednią ocenę jej szerokości, a także dokładne określenie pozycji samochodu na mapie za pomocą zewnętrznych czujników w sytuacji, kiedy sygnał GPS zostaje zakłócony np. podczas długiej jazdy w tunelu.
Samodzielna jazda samochodu wymaga stałego przetwarzania ogromnej ilości danych, co z kolei oznacza duży pobór mocy. W samochodzie zasilanym wodorem, energia elektryczna wytwarzana jest w wyniku reakcji wodoru i tlenu. Hyundai NEXO może pokonać dystans 600 km na jednym zbiorniku wodoru, a tankowanie trwa około 5 minut.
Hyundai NEXO
Wśród zaawansowanych systemów informacyjnych dostępnych na pokładzie samochodu znalazł się np. "Home Connect", umożliwiający obserwowanie obrazów z domowej kamery w czasie rzeczywistym, sterowanie oświetleniem, odbiornikiem TV, a nawet domowymi systemami grzewczymi.
"Wellness Care" monitoruje kondycję fizyczną pasażerów tylnych siedzeń badając poziom stresu, stan serca i ogólny nastrój. W razie potrzeby mogą oni uzyskać konsultację lekarską w czasie rzeczywistym w ramach video rozmowy.
W kabinie zastosowano rozwiązanie redukujące poziom hałasu „Noise-Away” a także "Mood Care", które dobiera nastrojowe światło podczas odtwarzania muzyki lub korzystania z systemu „Wellness Care”. W samochodzie znalazła się także umilająca podróż, koreańska aplikacja karaoke "Everysing".
Hyundai planuje komercjalizację autonomicznej jazdy na poziomie czwartym w wybranych miastach do 2021 roku. Podczas styczniowych targów elektroniki konsumenckiej CES 2018 w Las Vegas firma ogłosiła w tym zakresie współpracę z amerykańskim startupem Aurora Innovation.
Komercjalizacja technologii pozwalającej na całkowicie autonomiczną jazdę planowana jest przez markę Hyundai na 2030 rok.