Dziś wciąż nie wiadomo czy to samochody elektryczne wyprą pojazdy spalinowe. Wielu producentów jednocześnie pracuje nad samochodami o napędzie wodorowym. Należy do nich m.in. BMW, które właśnie podzieliło się pewnymi szczegółami na temat tego typu napędu.
Napęd BMW i Hydrogen NEXT
Choć potencjał napędu ogniw paliwowych w dłuższej perspektywie jest dla BMW bezsprzeczny, to koncern nie zaoferuje swoim klientom w najbliższym czasie żadnego seryjnego samochodu z technologią ogniw paliwowych. Wynika to przede wszystkim z aktualnie niedostatecznych warunków ogólnych, jak brak infrastruktury tankowania.
BMW uważa, że należy najpierw zapewnić produkcję wodoru jako źródła energii w wystarczających ilościach, z wykorzystaniem ekologicznej energii elektrycznej i w konkurencyjnych cenach. Wodór będzie wtedy wykorzystywany przede wszystkim tam, gdzie nie da się bezpośrednio wprowadzić napędu elektrycznego, na przykład w ciężkim transporcie drogowym na dużych dystansach.
Napęd BMW i Hydrogen NEXT
Ponadto nie ma jeszcze niezbędnej infrastruktury, takiej jak kompleksowa europejska sieć stacji paliw wodorowych. BMW kontynuuje jednak działania rozwojowe w zakresie technologii wodorowych ogniw paliwowych, wykorzystując ten czas na znaczne obniżenie kosztów produkcji układu napędowego do momentu stworzenia infrastruktury i zapewnienia wystarczających dostaw wodoru produkowanego w sposób zrównoważony.
Wodorowy prototypowy model BMW nosi nazwę i Hydrogen NEXT. Układ ogniw paliwowych wytwarza moc elektryczną do 125 kW (170 KM) uzyskiwaną w wyniku reakcji chemicznej wodoru i pozyskiwanego z powietrza tlenu. Efektem takiej reakcji jest wyłącznie para wodna.
Konwerter elektryczny umieszczony pod ogniwem paliwowym dostosowuje swoje napięcie do napięcia napędu elektrycznego i akumulatora buforowego. Akumulator ten jest zasilany energią z hamowania i energią ogniwa paliwowego. W samochodzie znajdują się dwa zbiorniki, w których pod ciśnieniem 700 barów przechowywanych jest łącznie sześć kilogramów wodoru.
Napęd BMW i Hydrogen NEXT
To gwarantuje duży zasięg, a tankowanie trwa tylko trzy do czterech minut.
BMW i Hydrogen NEXT wyposażone jest również w napęd elektryczny piątej generacji, który po raz pierwszy zastosowany będzie w BMW iX3. Akumulator buforowy znajdujący się nad silnikiem elektrycznym może zapewniać dodatkową dynamikę na przykład podczas wyprzedzania lub przyspieszania. Całkowita moc systemu wynosi 275 kW (374 KM).
W 2022 roku BMW zaprezentuje niewielką serię bazującą na obecnym BMW X5 wyposażoną w taki napęd z wodorowym ogniwem paliwowym. Natomiast sprzedaż aut o napędzie wodorowym rozpocznie się najwcześniej w drugiej połowie tego dziesięciolecia – w zależności od wymagań rynku i warunków ogólnych.
Aby przygotować się do wymagań technologicznych pojazdu napędzanego wodorowymi ogniwami paliwowymi BMW już od 2013 roku współpracuje z Toyotą. Obaj producenci wspólnie pracują nad systemami napędowymi ogniw paliwowych oraz skalowalnymi, modułowymi komponentami do pojazdów z wodorowymi ogniwami paliwowymi.
W BMW i Hydrogen NEXT stosowane są już ogniwa paliwowe stworzone we współpracy z Toyotą. Tak zwany pakiet ogniw paliwowych i cały system to oryginalne rozwiązania BMW.
BMW i Hydrogen NEXT na wideo:
BMW i Hydrogen NEXT. Pierwsze wodorowe - GALERIA ZDJĘĆ