Chociaż w Europie panuje duży nacisk na rozwój elektromobilności, wcale nie jest przesądzone, że to właśnie to właśnie auta bateryjne będą następcą samochodów spalinowych.
Peugeot e-Expert Hydrogen
Największym producentem, który ma chłodne podejście do aut bateryjnych jest Toyota, która konsekwentnie rozwija napęd wodorowy oparty o ogniwa paliwowe. Ale Japończycy nie są jedyni.
Peugeot zaprezentował właśnie model o nazwie e-Expert Hydrogen. Jest to oczywiście dostawczy Expert napędzany silnikiem elektrycznym, dla którego prąd wytwarzają ogniwa paliwowe, wykorzystując do tego celu wodór. Jedynym efektem ubocznym reakcji zachodzących w ogniwach paliwowych jest czysta woda.
Peugeot e-Expert Hydrogen
Zaprezentowana wersja wodorowa jest gotowa do produkcji seryjnej i będzie oferowana obok Experta z napędem spalinowym i bateryjnym.
Układ napędowy Peugeota e-Expert Hydrogen składa się z ogniw paliwowych, które produkują prąd, wykorzystując do tego celu wodór, z ciśnieniowego zbiornika wodoru oraz litowo-jonowej baterii, którą można ładować z sieci elektrycznej i która może zasilać silnik elektryczny oraz samego silnika elektrycznego.
Peugeot e-Expert Hydrogen
Architektura samochodu jest podobna jak w e-Expercie bateryjnym. Zastosowano ten sam silnik elektryczny o mocy 136 KM, natomiast zamiast akumulatorów o pojemności 50 lub 75 KWh, użyto mniejszego o pojemności 10,5 kWh. Zwolnione miejsce zajęły ogniwa paliwowe.
Największą przewagą aut wodorowych nad elektrycznymi jest krótki czas tankowania. Po 3 minutach tankowania wodoru zasięg samochodu wynosi 400 km (wg WLTP). Żaden akumulator nie naładuje się tak szybko.
Peugeot e-Expert Hydrogen będzie oferowany w dwóch wersjach nadwoziowych, standardowej i długiej, których ładowności mają być identyczne, jak w samochodach spalinowych i bateryjnych. W wersji długiej można przewieźć do 6,1 m3 ładunku o masie do 1100 kg. Samochód może również ciągnąć przyczepę o masie 1 tony.
Peugeot e-Expert Hydrogen trafi do salonów pod koniec 2021 roku.