BMW to kolejna firma, która bardzo poważnie traktuje elektromobilność. Zarząd niemieckiego koncernu podjął decyzję, że stopniowo każdy już istniejący model będzie dostępny w wersji zelektryfikowanej. Dlatego samochody elektryczne nie będą już wyróżniały się stylizacją, jak to miało miejsce w przypadku i3 i nie będą osobnymi liniami modelowymi.
BMW eDrive
W myśl tych założeń zaprojektowano iX3. Na pierwszy rzut oka auto niemal nie różni się od konwencjonalnego i3. Co prawda znamy na razie tylko wygląd prototypu, ale już po zamaskowanych zdjęciach wersji produkcyjnej widać, że różnice sprowadzają się do detali, jak zmieniony grill.
W iX3 zastosowano technologię BMW eDrive piątej generacji, która będzie stosowana w szeregu elektrycznych modeli BMW (m.in. w i4 i iNext, które trafią na rynek w 2021 roku).
BMW iX3 Concept
Technologia BMW eDrive piątej generacji obejmuje zintegrowaną w jednej obudowie jednostkę napędową, obejmującą silnik elektryczny, elektroniką mocy i skrzynię biegów. W istotnym stopniu zmniejsza to wymiary i masę układu napędowego. W porównaniu z poprzednim napędem elektrycznym BMW gęstość mocy jest wyższa o około 30%.
Silnik elektryczny BMW iX3 generuje maksymalną moc ponad 200 kW (270 KM). Moment moment obrotowy wynosi 400 Nm i wartość ta dostępna jest już od ruszenia. Co ciekawe, samochód napędzany jest wyłącznie na tylne koła.
BMW iX3
Elektryczny układ napędowy eDrive piętej generacji jest produkowany samodzielnie przez BMW i jest skalowalny, dzięki czemu może być stosowany w różnych modelach.
Akumulator BMW iX3 jest umieszczony w podłodze. Dzięki temu nie powoduje żadnych ograniczeń przestrzeni pasażerskiej i bagażowej w porównaniu z BMW X3 z konwencjonalnym napędem. Jego pojemność netto wynosi 74 kWh, co zapewnia zasięg ponad 440 km (w cyklu testowym WLTP). BMW podkreśla, że iX3 cechuje niskie (poniżej 20 kWh/100 km) zużycie energii.
BMW iX3 trafi do sprzedaży już w 2020 roku. Tym samym X3 stanie pierwszym modelem marki dostępnym z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, w wersji hybrydowej plug-in oraz napędem czysto elektrycznym.