Zgodnie z tradycją, rozpoczęciu salonu w Genewie towarzyszyło ogłoszenie zwycięzcy konkursu COTY. Jury, w skład którego wchodzi 58 dziennikarzy motoryzacyjnych z 22 europejskich krajów, ogłosiło właśnie zdobywcę prestiżowego tytułu Europejskiego Samochodu Roku 2014.
Peugeot 308
Listę trzydziestu kandydatów ubiegających się o tytuł Samochodu Roku opublikowano w sierpniu 2013 roku. Dziennikarze brali pod uwagę samochody, których rynkowy debiut przypada na przełom lat 2013/2014. Polskę reprezentowało dwóch dziennikarzy motoryzacyjnych - Wojciech Sierpowski i Maciej Ziemek.
Z trzydziestu aut, do drugiej tury eliminacji - jak co roku - przeszło jedynie siedmiu kandydatów. W grudniu 2013 roku ogłoszono, że szanse na tytuł mają już wyłącznie: BMW i3, Citroen C4 Picasso, Mazda3, Mercedesa klasy S, Peugeota 308, Skoda Octavia i Tesla model S.
Tesla Model S
O ile w zeszłym roku zdecydowanym faworytem i - jak się później okazało - zwycięzcą był Volkswagen Golf, o tyle w tym roku zwycięzców dopatrywano się wśród samochodów elektrycznych. W poprzednich latach jurorzy dali bowiem dowód, że imponują im tego rodzaju nowinki techniczne i samochodem roku uznali Nissana Leaf (COTY 2011) i Opla Amperę (COTY 2012).
Ostatecznie jednak elektryczne BMW i3 i Tesla model S zostały pokonane - i to zdecydowanie - przez klasyczny samochód kompaktowy, czyli Peugeota 308! Francuski pojazd został najwyżej oceniony aż przez 22 spośród 58 dziennikarzy i w sumie zdobył 307 punktów. Elektryczna konkurencja znalazła się na podium jednak z duża stratą: BMW otrzymało 223 pkt, a Tesla - 216 pkt.
BMW i3
Pozostali finaliści nie przekroczyli granicy 200 punktów. Na czwartym miejscu znalazł się Citroen C4 Picasso (182 pkt), dalej sklasyfikowano Mazdę3 (180 pkt), Skodę Octavię (172 pkt) i Mercedesa klasy S (170 pkt).
Peugeot 308 debiutował we wrześniu ubiegłego roku na salonie we Frankfurcie. Samochód zbudowano w oparciu o najnowszą, modułową płytę podłogową EMP2. Nadwozie mierzy 4,25 m długości i 1,46 m wysokości. W stosunku do poprzednika masę auta udało się zmniejszyć aż o 140 kg.
Nagroda dla Europejskiego Samochodu Roku przyznawana jest już od pięćdziesięciu lat. Pierwszy tytuł - w 1964 roku - trafił do brytyjskiego Rovera 2000. Lista zwycięzców obejmuje też takie motoryzacyjne ikony, jak m.in Audi 80 (1973), Citroen CX (1975), Lancia Delta (1980), Ford Escort (1981), Fiat Uno (1984), Renault Clio (1991), Ford Mondeo (1994) czy Ford Focus (1999). Poprzednia generacja Peugeota 308 nie zdobyła tytułu, ale w 2002 roku zwyciezcą był Peugeot 307.