Citroen e-C3 to nowy niewielki samochód o napędzie elektrycznym, którego atutem ma być przystępna cena.
Citroen e-C3 to miejski crossover zbudowany na bazie płyty podłogowej o nazwie Smart Car. Platforma została opracowana z myślą o rynkach wschodzących i stanowi daleką modyfikację płyty CMP. Udział w opracowaniu Smart Car miał hinduski koncern Tata Motors.
Platforma została zaprojektowana pod kątem napędu elektrycznego, ale możliwe jest również stosowanie silników spalinowych.
Citroen e-C3 należy do segmentu B. Samochód oparto na C3 wprowadzonym na rynek Indii w 2022 roku. Hinduski C3 debiutował jako auto spalinowe, ale na początku 2023 roku gama została poszerzona o wersję bateryjną.
Samochód, który trafi do Europy ma się różnić od hinduskiego krewniaka m.in. zmienionym pasem przednim i tylnym oraz wnętrzem. Europejskie e-C3 będzie oczywiście spełniało normy zderzeniowe Euro NCAP, otrzyma również inny silnik i akumulator.
Europejski Citroen e-C3 będzie napędzany silnikiem elektrycznym produkowanym we Francji o mocy 113 KM. Energię będzie on czerpał z importowanej z Chin baterii o pojemności 44 kWh. Przyjmie ona prąd 100 kW, dzięki czemu czas ładowania od 20 do 80 proc. ma wynosić 25 minut. Zasięg ma wynosić - wg WLTP - 320 km.
Prędkość maksymalna e-C3 wynosi 135 km/h, a czas rozpędzania do 100 km/h to 11 sekund.
Atutem Citroena e-C3 ma być przystępna, przynajmniej jak na warunki Europy Zachodniej, cena. We Francji samochód będzie kosztował od 23 300 euro (w Polsce
- od 110 tys. zł), a w salonach pojawi się w drugim kwartale 2024 roku.
To jednak nie wszystko, bowiem Citroen zapowiedział, że w 2025 roku zadebiutuje e-C3 z mniejszą baterią o zasięgu 200 km. Cena takiego auta ma wynosić 20 tys. euro. Dla porównania, najtańszy obecnie samochód elektryczny dostępny w Europie czyli produkowana w Chinach Dacia Spring kosztuje we Francji od 20 800 euro (w Polsce - od 107 tys. zł).
Citroen C3 będzie dostępny również w wersji spalinowej, która ma być dostępna na biedniejszych rynkach. Można się więc spodziewać, że ta odmiana trafi również do Polski, gdzie sprzedaż aut elektrycznych stanowi ułamek procenta całego rynku.
Szczegóły dotyczące wersji spalinowej nie są znane, jednak nowy C3 ma być dostępny z klasycznymi silnikami spalinowymi, a także jako miękka hybryda.