Na pierwszy rzut oka np. VW Golfa i Skodę Superb łączy niewiele. W rzeczywistości oba auta są ze sobą bardzo mocno spokrewnione.
Producenci od wielu lat do produkcji zupełnie różnych pojazdów wykorzystują bowiem te same platformy podłogowe, które – w zależności od klasy i zastosowania auta – różnią się jedynie rozstawem osi czy osprzętem zawieszenia. Które z tego typu konstrukcji są obecnie najpopularniejsze?
Wg firmy analitycznej PricewaterhouseCoopers, w zeszłym roku najwięcej pojazdów zbudowano w oparciu o płytę podłogową PQ35/46 konstrukcji
Volkswagena. Platforma opracowana pierwotnie z myślą o golfie piątej generacji służy również do budowy takich modeli, jak m.in.:
Audi A3,
Audi TT,
Volkswagen Golf,
Volkswagen Jetta,
Volkswagen Passat,
Volkswagen Tiguan,
Volkswagen Touran,
Skoda Octavia,
Skoda Yeti,
Skoda Superb czy
Seat Leon i
Seat Toledo. Tylko w zeszłym roku wykorzystując tą platformę koncern
Volkswagen wyprodukował 3,1 mln pojazdów.
Drugą najpopularniejszą na świecie płytą podłogową jest konstrukcja
Toyoty o nazwie MC. W zeszłym roku powstało w oparciu o nią 2,9 mln samochodów. Konstrukcja wykorzystywana jest m.in. w takich modelach jak,
Toyota Auris,
Toyota Avensis,
Toyota Corolla,
Toyota RAV4,
Toyota Prius czy
Lexus HS i
Lexus RX. Wg prognoz analityków dominacja
Volkswagena i Toyoty wkrótce jednak się skończy. Szacuje się, że w 2015 roku najczęściej wykorzystywaną płytą podłogową będzie konstrukcja koncernu Renault-Nissan – tzw. „globalna” płyta oznaczona symbolem B. Obecnie, w oparciu o nią powstają m.in.
Renault Clio,
Dacia Logan i
Nissan Juke. W zeszłym roku zbudowano łącznie przeszło 2,6 mln sztuk pojazdów bazujących na tej konstrukcji. W 2015 roku wynik ten wynosić ma już 3,8 mln sztuk, co oznacza, że będzie to wówczas najpopularniejsza płyta podłogowa na świecie.
Warto dodać, że w zeszłym roku w oparciu o 20 najpopularniejszych platform producenci samochodów zbudowali aż 18 milionów aut. To dokładnie 29 proc. obecnego rynku samochodowego. Do 2015 roku udział ten wynosić ma już 38 procent, co oznacza produkcję na poziomie 35 mln sztuk.
Za to my potrafimy tylko narzekać i rozdrapywać nasza martyrologię ! Czesi natomiast, mają takie sprawy w nosie, nie płaca watykanowi haraczu tak jak my i maja za to na prawdziwy postęp i niezaleznosc ! Popatrzcie zaczynali od zykłej "śkody" , my przed wojną od "fiata" i gdzie jesteśmy my , a gdzie oni ? Zresztą nie tylko w tej dziedzinie ! Za to my mamy Papieża, najwiecej pomników i "bohaterów" narodowych !
Octavia jest na Golfie a Superb na Passacie! Jak autor nie zna się na samochodach to niech o nich nie pisze...
Włodek ty masz chyba jakąś obsesję. Czy papież zabraniał rozwoju gospodarczego? Złodziejstwo i łapówki raczej chyba nie są też zalecane przez Kościół Katolicki. A może złodziejska prywatyzacja i kolesiostwo ?
jak to kto by pomyslal? Kazdy wie, ze superb to golf+passat. W miejscowosciach ponizej 1000 mieszkancow wierza, ze to patheon.
anonimowy. A może kiedyś Octavia była na Golfie a Superb na Passacie, ale nie obecnie? Jak Ty nie znasz faktów to nie obrażaj ludzi, bo sam z siebie robisz ....
Panowie.Skoda to poligon doświadczalny Volkswagena.Najpierw sprawdzają rozwiązania na Skodzie/Fabia,Oktawia,Superb/,a następnie,gdy wszystko jest ok.,stosują je w Polo,Golfie i Pasacie i to wszystko w tym temacie.Pozdrawiam.
do Jarka. włodkowi chodziło o to, że u Czesi swoją energie przeznaczają na rozwój a my marnujemy naszą na budowę kolejnego pomnika, budowę kolejnej szkoły, ulicy mostu itp im papieża itd
panowie czy wy wiecie co to jest uniwersalna platfirma? taki centralny kawalek podwozia, ktory w zaleznosci od modelu mozna przedluzyc i rozbudowac o inne elementy, wiec wszystkie samochody wymienione w artykule maja ten wspolny element ale to nie znaczy ze maja identyczne podwozie, to taki skrot myslowy producentow aut
Wszyscy macie po trochę racji.
Platforma żeby miała sens (w dotychczasowym rozumieniu) miała bardzo dużo wspólnych elementów i była prawia identyczna (patrz podłoga Polo/Ibiza/Fabia). Koncepcja modułowa, którą dałoby się przedłużać, zmieniać rozstaw osi jest nowym pomysłem i tak naprawdę dopiero wprowadzanym np w VW pod nazwą MQB.
Superb (II generacja) rzeczywiście ma wiele elementów podłogi (i nie tylko) PQ35 czyli Golfa w celu obniżenia kosztów ale ma również dodane na tyle dużo, ze nie jest już łatwo powiedzieć że to ta sama platforma - wystarczy spojrzeć na roztaw osi. Można by sie pokusić że był to eksperyment w kierunku platform modułowych.
Na pewno Superb II i Passat B7 nie są bliżniakami (tak jak to było w przypadku poprzednich generacji) i to trzeba wyraźnie zaznaczyć.
Co do niezależńości projektów Skody i VW, w czaskiej marce jest jej coraz więcej i najlepszym przykładem jest właśnie SUperb II. Cenrum rozwojowe Skody ma sporo własnych koncepcji i rozwija je na własną rękę, zresztą z sukcesami.
A Octawia jest na Golfie rzeczywiście i nie ma się co obrażać - ma dodany bagażnik i nieco inaczej rozwiązne siedzenia co sprawia wrażenie większej przestrzeni , ale fakty są faktami
Pozdrawiam
tyle, że płyta PQ35 i PQ46 to nie do końca te same płyty
Nie przeczytaliście tego tekstu uważnie. Z niego wynika że Passat jest na Loganie.
Co więcej mały fiat ma tyle samo kół co ferrari. Choć ferrari jest trochę gorsze bo nie można do niego podłączyć przyczepy Niewiadów. A przyczepa Niewiadów ma dwa koła dlatego jest taka sama jak Honda CBR i taczka dwukołowa. A ponieważ japońscy producenci stosują technologię kosmiczną można spokojnie uznać przyczepę Niewiadów za stacje orbitalną. I to jest nasz Polski sukces. Sukces którego "TEN PAN" w super golfie nie może nam Polakom odebrać
Bliźniaki to raczej nie - technologicznie superb oparty jest na passacie, choc oczywiście jako auto koncernu VAG ma też cześci które są wykorzystywane w golfie. Nie piszcie więc takich tytułów bo dla skodziarzy jest to wielka obraza. Oni superba równają z audi a6.
VW i Skoda to jedno i to samo dziadostwo,awaryjne i tandetne.Niemcy niech się uczą robic auta od Japończyków
Autor dobrze pisze i ma racje, bo Superb II to PQ35 i to baza golfa a nie passata. Superb 1 (3U) był na płycie Passata. Superb 2 i Passat B6 to inne auta, na innej platformie. Więc nie wytykajcie błędów autorowi, bo ich nie widać. Dobry artykuł. Nie wiedziałem, że auris i avensis są na tej samej płycie