W ostatnich latach podawane przez producentów samochodów dane dotyczące zużycia paliwa mają coraz mniej wspólnego z rzeczywistością.
Pomiary fabryczne są robione w symulowanym cyklu na hamowni, dzięki czemu w powtarzalnych warunkach da się porównać wyniki osiągane przez różne modele, ale wartości bezwzględne nijak się mają do normalnej, codziennej jazdy. Na prawdziwej drodze samochód zwykle spala o 20 proc. więcej paliwa, niż podaje producent, chociaż różnice stopniowo robią się coraz większe.
Zdają sobie z tego sprawę zarówno firmy motoryzacyjne, jak i kierowcy. Dlatego czasem producenci decydują się na spektakularne akcje, które mają pokazać, że ich samochody naprawdę zużywają mało paliwa. Tak postąpiło własnie Porsche z nowym modelem Cayenne S E-Hybrid.
Porsche Panamera S E-Hybrid
Hybrydowa wersja została zaprezentowana w lipcu tego roku, przy okazji liftingu, jakiemu poddano bestsellerowy model Porsche. Pod maską znalazł się benzynowy silnik V6. Jednostka o pojemności 3,0 l, dzięki wspomaganiu kompresorem dysponuje mocą 333 KM. Dodatkowym źródłem mocy jest silnik elektryczny rozwijający 95 KM. Całkowita moc układu napędowego (moce nie sumują się wprost) wynosi 416 KM.
Energia niezbędna do pracy silnika elektrycznego magazynowana jest w akumulatorach o pojemności 10,9 kWh. Dzięki nim, w trybie całkowicie elektrycznym, samochód jest w stanie pokonać dystans nie mniejszy niż 36 km. Hybrydowe Cayenne rozpędza się do 100 km/h w 5,9 s. Prędkość maksymalna auta to 243 km/h.
Porsche 918 Spyder
Dane fabryczne mówią o średnim zużyciu paliwa na poziomie 3,4 l/100 km. Jak jest w rzeczywistości? Podczas dziennikarskich jazd testowych, które odbyły się pod koniec października hybrydowe Cayenne pokonały w sumie 4200 km, a średnie spalanie wyniosło... 5,6 l/100 km. Różnica jest kolosalna, sięga niemal 50 procent, ale nie zapominajmy, że mówimy o samochodzie, którego moc wynosi ponad 400 KM!
Jazdy odbywały się wokół Frankfurtu na zróżnicowanych drogach, zarówno w terenie zabudowanym, jak i autostradach bez ograniczeń prędkości. W tych samych warunkach hybrydowe Panamera, dzięki mniejszej powierzchni czołowej zużyło 5,4 benzyny na 100 km.
Jednocześnie potwierdziło się, że Cayenne S E-Hybrid jest w stanie przejechać w warunkach rzeczywistych nie mniej niż 36 kilometrów w trybie elektrycznym, zupełnie bez spalania benzyny. Rekordowy wynik przekroczył 50 km!
Cayenne S E-Hybrid można już zamawiać w salonach. Porsche tym samym stało się pierwszym producentem, który w ofercie ma aż trzy modele typu plug-in (z możliwością ładowania z gniazdka): Cayenne, Panamera i supersportowe 918 Spyder.