Dealerzy notują ostatnio wzmożone zainteresowanie swoimi pojazdami. Dane o dużej sprzedaży nowych aut nie są jednak miarodajne, gdyż złożyły się na nie planowane od 1 stycznia zmiany w podatku VAT. Zdecydowanie więcej wniosków na temat kondycji finansowej Polaków wysnuć można na podstawie zainteresowania pojazdami używanymi, które stanowią przeszło 90 procent rynku motoryzacyjnego. Jakie auta używane cieszą się w Polsce największym zainteresowaniem?
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez platformę doradczą
chcekupicauto.pl, średnio Polacy wydają na samochód około
23 tys. zł. Za tę cenę szukamy aut średniej wielkości, których wiek nie przekracza dziesięciu lat. Dane uzyskane na podstawie niemal 31 tysięcy wniosków, jakie wypełnili użytkownicy serwisu chcekupicauto.pl wskazują na to, że w stosunku do początku roku, wydajemy na samochody zauważalnie mniej. Podobne badania przeprowadzone w kwietniu wykazały, że kierowcy szukali wówczas aut za średnią kwotę 26 tys. zł. Kryzys ekonomiczny odcisnął więc piętno również na tej gałęzi rynku.
Jakie samochody używane cieszą się w Polsce największym zainteresowaniem? Aż 34 procent wszystkich ankietowanych poszukiwało dla siebie auta za kwotę do 10 tysięcy złotych. 12 procent badanych deklarowało, że zamierza wydać na samochód do 15 tys. zł. 11 procent użytkowników platformy
chcekupicauto.pl poszukiwało auta w cenie do 20 tys. zł Bardzo liczną grupę – aż 20 procent – stanowili ankietowani poszukując pojazdu w cenie od 20 do 25 tys. zł. Jedynie 7 procent deklarowało, że zamierza wydać na samochód między 25 a 30 tys. zł Również 7 procent poszukiwało dla siebie auta za 40 tys. zł. Na samochód w cenie do 50 tys. zł pozwolić mogło sobie tylko 4 procent użytkowników
chcekupicauto.pl. Jedynie 2 procent badanych planowało zakup auta w cenie do 70 tysięcy zł. Również 2 procent mogło pozwolić sobie na samochód za 100 tys. zł. Tylko jeden na stu Polaków może wydać na samochód więcej niż 100 tys. zł.
Jak wynika z przedstawionej analizy, przeszło połowa ankietowanych – aż 57 procent – deklarowała, że na samochód przeznaczyć może jedynie 20 tys. zł, czyli o 3 tys. zł mniej niż wynosi średnia. Tylko 16 procent badanych mogła wydać na samochód więcej niż 30 tys. zł, czyli tyle ile kosztują podstawowe wersje najtańszych na rynku, fabrycznie nowych pojazdów. Na nowy pojazd kompaktowy – w cenie od 50 tys. do 70 tys. zł – stać było jedynie dwa procent wszystkich użytkowników, którzy skorzystali z pomocy internetowej platformy doradczej. Zainteresowanie zakupem auta w tej cenie wyraziły jedynie 734 osoby z niemal 31 tysięcy respondentów.