Raz do roku firma analityczna Millward Brown publikuje ranking marek o największej wartości.
Ranking obejmuje równe 100 firm z wszelkich możliwych branż. Warto przyjrzeć się zestawieniu pod kątem motoryzacyjnym, bowiem wbrew pozorom, najwyższa wartość marki wcale nie oznacza najwyższej rocznej sprzedaży.
Od kilku już lat w czołówce zestawienia motoryzacyjnych marek o najwyższej wartości znajdują się BMW i Toyota. Japończycy tryumfowali w latach 2006-2009, w 2010 roku mogli cieszyć się Niemcy, a w zeszłym roku ponownie najbardziej wartością marką okazała się Toyota.
Na tegorocznym zestawieniu swoje piętno odcisnęły zeszłoroczne klęski naturalne, jakie dotknęły Japonię. Trzęsienie ziemi, wywołana nim fala tsunami oraz atomowa katastrofa w Fukuszimie spowodowały potężne perturbacje w produkcji wszystkich japońskich firm.
Z tego względu Toyota straciła swoją zeszłoroczną pozycję. Oczywiście osłabienie japońskiej marki ma charakter przejściowy, a analitycy podkreślają, że Toyota jest wciąż wartościową firmą i producentem niezawodnych samochodów, do których klienci mają duże zaufanie. O spadku z pierwszej pozycji zadecydowały w tym wypadku wyłącznie problemy finansowe wywołane wstrzymaniem produkcji.
Toyota po kłopotach spowodowanym trzęsieniem ziemi spadła na drugie miejsce
Na problemach Toyoty skorzystało BMW. Niemiecka firma ma ugruntowaną pozycję na rynku, a na dalsze jej umocnienie wpłynęła mocna ofensywana na rynkach azjatyckich, z chińskim na czele. A trzeba pamiętać, że w państwie Środka sprzedaje się obecnie więcej samochodów niż w całej Europie.
Chiński kierunek ogólnie okazał się dobrym krokiem. Dzięki coraz większej sprzedaży notowanej przez Mercedesa, Volkswagena i Audi również te marki zanotowały wzrosty w zestawieniu najbardziej wartościowych marek.
Po raz pierwszy wśród 10 najwięcej wartych marek motoryzacyjnych znalazł się Hyundai, który jest jednocześnie pierwszą koreańską firmą, która może cieszyć się z takiego sukcesu. Na pozycję Hyundaia wpłynęła rosnąca sprzedaż, co osiągnięto dzięki nowym modelom, które są ładne, niezawodne, a do tego wyceniane niżej niż samochody konkurencji.
Na najniższym stopniu podium znalazł się Mercedes
Oprócz Toyoty wśród firm, które nie mogą mieć powodu do zadowolenia znalazły się inne marki japońskie. Honda, Nissan i Lexus doświadczyły podobnych problemów co Toyota, co zaowocowało niższą wyceną i spadkiem w rankingu.
Warto zauważyć, że ranking najbardziej wartościowych marek został kolejny rok zdominowany przez gigantów informatycznych, którym firmy motoryzacyjne nie mają szans zagrozić. Zwycięzcą tegorocznego rankingu okazało się Apple. Producent Ipadów, Iphonów i Ipodów został wyceniony na 189,2 mld dolarów i wyprzedził... nie, nie Google'a (107,9 mld), ale IBM-a (116 mld). To oznacza drugi z rzędu sukces Apple'a oraz zamianę na pozycjach 2. i 3.
W porównaniu z tymi amerykańskimi komputerowymi potęgami osiągnięcia firm motoryzacyjnych wydają się mizerne. Najbardziej wartościowa samochodowa marka, czyli BMW w tegorocznym rankingu została wyceniona na 24,6 mld dolarów, co oznacza 23. miejsce w zestawieniu marek wszystkich branż... Druga Toyota została wyceniona na 21,8 mld dolarów i w ogólnym rankingu zajmuje 28 miejsce.
W zestawieniu 100 najbardziej wartościowych marek znalazło się miejsce jedynie dla sześciu firm motoryzacyjnych... Znak czasów?
Najbardziej wartościowe marki motoryzacyjne:1. BMW - 24.6 mld $ (wzrost wartości 10 proc)
2. Toyota - 21.8 mld $ (spadek o 10 proc)
3. Mercedes - 16.1 mld $ (+5 proc)
4. Honda - 12.7 mld $ (-11 proc)
5. Nissan - 9.9 mld $ (-2 proc)
6. VW - 8.5 mld $ (+15 proc)
7. Ford - 7.0 mld $ (-5 proc)
8. Audi - 4.7 mld $ (+23 proc)
9. Hyundai - 3.6 mld $ (debiut w zestawieniu)
10. Lexus - 3.4 mld $ (-7 proc)