Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w specjalnym raporcie podsumował właśnie miniony rok. Którzy z producentów zaliczyć go mogą do udanych?
Ze analiz PZPM na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że najczęściej rejestrowanym modelem wśród fabrycznie nowych pojazdów była Skoda Octavia, która zakończyła 2011 rok z wynikiem 16 011 zarejestrowanych aut (wynik ten jest gorszy od zanotowanego w 2010 roku o 8,5 procent).
Octavia zbobyła 5,8 procent rynku, natomiast druga w rankingu Astra - 4 procent. Klienci Opla zarejestrowali 11 148 sztuk kompaktowego bestsellera, o 6,2 procent mniej niż w 2011 roku.
Na trzecim miejscu znalazła się Skoda Fabia z wynikiem 10 722 sztuk (o 8,8 procent mniej niż w 2010 roku). Spadek większy o dwa punkty procentowe zanotował (czwarty w zestawieniu) Ford Focus, których zarejestrowano 9 277 sztuk. Pierwszą piątkę zamyka Toyota Yaris z rejestracją 6562 aut, o 19 procent mniej niż w 2010 roku.
Tuż za Yarisem znalazł się Nissan Qashqai - zarejestrowano 6 349 sztuk, o 12 procent mniej niż w 2010 roku. Strefę spadków w pierwszej dziesiątce zamyka Fiat z modelem Punto. Rejestracje tego modelu zmalały o rekordowe 31,7 procent do 5 965 aut. Plasujący się na kolejnym miejscu Fiat Panda zanotował 3,2-procentowy wzrost rejestracji (do 5 770 sztuk), za nim znalazł się VW Golf, który zwiększył liczbę rejestracji o 16,4 procent (do 5 614 sztuk). Pierwszą dziesiątkę najlepiej sprzedających się pojazdów zamyka Ford Fiesta, którego rejestracje wzrosły o 36 procent (do 5 530 sztuk).
O tym, jak trudny był dla dealerów rok 2011 może świadczyć mała liczba modeli, których liczba rejestracji wzrosła. W pierwszej pięćdziesiątce zaledwie 15 aut poprawiło sprzedaż i w większości są to modele wprowadzone do oferty w 2011 roku. W drugiej dziesiątce poprawiło swój wynik znajdujące się na trzynastej pozycji Renault Clio, o 16 oczek na - osiemnaste miejsce - przeskoczyła Kia Sportage zwiększając liczbę rejestracji o 43,3 procent. O 20 procent swój wynik poprawił również Chevrolet Aveo i znalazł się na dwudziestym miejscu.
W trzeciej dziesiątce Dacia Duster zwiększyła liczbę rejestracji o ponad 78 procent, co zapewniło jej 23. miejsce w zestawieniu. Nissan Micra znalazł się na trzydziestym miejscu rankingu dzięki wzrostowi liczby rejestracji o 109 procent. Nowy Citroen C4 zwiększył liczbę rejestracji do 2 099 sztuk (o 240,7 procent) co zapewniło mu trzydziestą siódmą lokatę. Toyota Corolla polepszyła wynik o 9,4 procent (do 1881 aut) i zajęła 42. miejsce. Swoistym rekordzistą w pierwszej pięćdziesiątce został Peugeot 508, którego sprzedaż rozpoczęła się w lutym i do końca roku osiągnęła 1 539 aut, dzięki temu model zajął pięćdziesiąte miejsce w rankingu.