Lamborghini Gallardo debiutowało w 2003 roku, a w 2013 zostało zastąpione przez Huracana. Cechą szczególną tych modeli był umieszczony za fotelami wolnossący silnik V10. Początkowo w Gallardo miał on równe 5 litrów pojemności, następnie zastosowano wariant o pojemności 5,2 l i taki też silnik stosowano w Huracanie. Ale to już przeszłość.
- Lamborghini Temerario. Napęd i osiągi
- Lamborghini Temerario. Nadwozie i wnętrze
Lamborghini Temerario. Napęd i osiągi
Normy emisji spalin uderzają również w supersamochody, dlatego źródłem mocy nowego Lamborghini Temerario jest układ hybrydowy. Bazuje on na podwójnie doładowanym silniki V8 o pojemności 4.0 l. Jednostka ma wysokoobrotową charakterystykę, generuje 730 Nm w zakresie 4000 - 7000 obr/min, a maksymalna moc, wynosząca 800 KM, dostępna jest w zakresie 9000-9750 obr/min. Natomiast odcięcie zapłonu następuje przy równych 10 tys. obr/min.
Silnik spalinowy jest wspomagany przez trzy silniki elektryczne o mocy 150 KM każdy. Jeden jest zintegrowany z silnikiem V8, dwa pozostałe znajdują się przy kołach przedniej osi.
Lamborghini Temerario
Moc systemowa hybrydowego napędu wynosi 920 KM. Moment obrotowy trafia na wszystkie koła za pośrednictwem dwusprzęgłowej, ośmiobiegowej przekładni. Lamborghini Temerario rozpędza się do 100 km/h w 2,7 s, prędkość maksymalna wynosi 343 km/h.
Silniki elektryczne czerpią prąd z umieszczonego w tunelu środkowym akumulatora litowo-jonowego o dość symbolicznej pojemności 3,8 kWh. Akumulator można ładować ze zwykłego gniazdka lub z mocą 7 kW, wówczas naładowanie do pełna trwa pół godziny. Mała pojemność to małe wymiary: 15,5 cm na 30 cm i na 24 cm.
Lamborghini Temerario
Akumulator i silniki elektryczne musiały wpłynąć na masę. Temerario bez płynów eksploatacyjnych waży 1690 kg, 270 kg więcej niż w stanie suchym ważył Huracan Evo...
Lamborghini Temerario. Nadwozie i wnętrze
Stylizację nadwozia Temerario podporządkowano aerodynamice. Dziś inżynierowie i styliści mają znacznie większe możliwości niż 10 lat temu, dlatego docisk tylnej osi generowany przez nadwozie jest w Temerario o 103 proc. większy niż w Huracanie. Co więcej, z opcjonalnym pakietem Alleggerita, różnica sięga 158 proc.
Lamborghini Temerario Alleggerita
W kabinie Lamborghini Temerario znajdziemy aż trzy ekrany: cyfrowych zegarów wielkości 12,3 cala, systemu infotainment - 8,4 cala i opcjonalny dla pasażera (9,1 cala). Przycisk włączania silnika znajduje się pod czerwoną klapką na konsoli środkowej, obok wybieraka kierunku jazdy.
Lamborghini Temerario
Na kierownicy znajdziemy selektor trybu jazdy - dostępne są cztery: Città, Strada, Sport i Corsa, odpowiednio: miasto, ulica, sport i tor.