EQA to podstawowy model w świecie całkowicie elektrycznych samochodów Mercedes-EQ. Samochód traktować można jako bliskiego kuzyna spalinowego Mercedesa GLA.
Z przodu EQA zwraca uwagę czarną osłoną chłodnicy z centralnie umieszczoną gwiazdą – to znak rozpoznawczy modeli Mercedes-EQ. Kolejną charakterystyczną cechą w 100 proc. elektrycznych aut Mercedes-EQ jest ciągły pas świetlny z przodu i z tyłu. Pozioma listwa światłowodowa łączy światła do jazdy dziennej w pełni diodowych reflektorów, zapewniając wysoki poziom rozpoznawalności zarówno w dzień, jak i w nocy. Mercedes EQA Mercedes EQA Efektowne wykończenie lamp zwraca uwagę na wysoki poziom jakości i precyzji, a ich niebieskie akcenty podkreślają charakterystyczne wzornictwo Mercedesów-EQ. Tylne lampy LED płynnie "stapiają się” z pasem świetlnym, akcentując optyczną szerokość EQA. Tablica rejestracyjna została przeniesiona na zderzak. Wyłącznie dla nowego modelu zarezerwowano dwu- lub trójkolorowe obręcze kół z lekkich stopów o średnicy do 20 cali – w niektórych przypadkach z dekoracyjnymi elementami w kolorze różowego złota lub niebieskim.
Swoją elektryczną naturę EQA podkreśla również w kabinie – w zależności od linii wzornictwa oraz wyposażenia wzrok przyciągają tu zaprojektowany w nowym stylu podświetlany element ozdobny oraz akcenty w kolorze różowego złota (otwory wentylacyjne, fotele i kluczyk). Do sprzedaży trafi też specjalny wariant Edition 1 z siedzeniami pokrytymi perforowaną skórą, przez które widać niebieską tkaninę. Tę samą kolorystykę mają instrumenty z różowozłotymi i niebieskimi motywami. Typowo dla SUV-ów siedzenia EQA zostały umieszczone stosunkowo wysoko – zapewniając nie tylko wygodne wsiadanie i wysiadanie, ale także dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. We wnętrzu nie zabrakło funkcjonalnych rozwiązań, takich jak oparcie tylnej kanapy dzielone w proporcji 40:20:40.
Zaletą EQA jest standardowa nawigacja z tzw. elektryczną inteligencją, która oblicza najszybszą trasę do celu z uwzględnieniem niezbędnych postojów na ładowanie oraz wiele innych czynników, takich jak ukształtowanie terenu czy pogoda. Nawigacja potrafi też dynamicznie reagować na zmiany np. w natężeniu ruchu lub stylu jazdy.
EQA debiutuje w wersji EQA 250, która – w cyklu mieszanym – zużywać ma 15,7 kWh/100 km. Elektryczny silnik trakcyjny generuje moc 140 kW (190 KM). Docelowo pojawią się też odmiany o mocach ponad 200 kW i zasięgu przekraczającym 500 km. ”Piętrowy” akumulator litowo-jonowy, stanowiący element konstrukcyjny podwozia pojazdu, ma pojemność 66,5 kWh i – zdaniem producenta – zapewnia zasięg do 486 km na jednym ładowaniu. Nowy EQA będzie wytwarzany w Rastatt (Niemcy) oraz w Pekinie (Chiny). Akumulatory dostarczy filia Mercedes-Benz Accumotive w Kamenz. Również fabryka akumulatorów w Jaworze przygotowuje się do produkcji systemów akumulatorowych do kompaktowych modeli Mercedes-EQ. Elektryczny SUV z gwiazdą będzie dostępny u europejskich dealerów począwszy od wiosny 2021 roku.