Czesi dostarczyli już nabywcom mln pojazdów z napędem na obie osie. Napędy 4x4 z portfolio Volkswagena wykorzystywane są przez czeskiego producenta od 1999 roku. Pierwszą nowoczesną Skodą z tego typu wyposażeiem była Octavia Combi 4x4.
Skoda Octavia 4x4
Od wprowadzenia na rynek w 1999 roku pierwszego modelu z napędem na cztery koła Skoda dostarczyła ponad milion takich pojazdów. W samym 2019 roku firma wyprodukowała ponad 157 000 pojazdów z napędem 4x4 w modelach: Octavia, Superb, Karoq i Kodiaq. Spośród tych aut największym zainteresowaniem cieszy się Skoda Kodiaq 4x4, którą wybrało aż 60 proc. klientów decydujących się na zakup samochodu z napędem na obie osie.
Napęd na cztery koła to dobre rozwiązanie nie tylko w przypadku przemieszczania się po wymagających nawierzchniach, takich jak żwir, błoto czy ośnieżone drogi. Zwiększa on również poziom bezpieczeństwa podczas jazdy po suchym asfalcie zapewniając zwiększoną trakcję i stabilność jazdy. Jeśli jedno z kół straci przyczepność podczas jazdy po asfaltowej nawierzchni, wielopłytkowe sprzęgło hydrauliczne sterowane elektronicznie przekaże automatycznie w ciągu kilku milisekund część momentu obrotowego na koła, które mają lepszą przyczepność. Dzięki temu napęd zostaje utrzymany, a moc przekazana tak, aby zachować jak największe bezpieczeństwo i płynność jazdy bez konieczności wykonywania przez kierowcę jakichkolwiek dodatkowych czynności.
Skoda Kodiaq Scout
System napędu na cztery koła Skody jest połączony z systemami wspomagania kierowcy, takimi jak ABS, ESC (elektroniczny system stabilizacji tory jazdy), EDS (elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego) i jej rozszerzeniem XDS +. Dzięki temu elektroniczna jednostka sterująca może w ciągu milisekund reagować na zmieniające się warunki jazdy i niebezpieczne sytuacje, na przykład podczas jazdy po powierzchniach o zmiennej przyczepności.
Skoda Kodiaq Scout
Głównym elementem napędu na cztery koła w samochodach czeskiej marki jest elektroniczne wielopłytkowe sprzęgło hydrauliczne. To układ kontrolujący stałe wytwarzanie mocy pomiędzy przednią i tylną osią pojazdu. W normalnych warunkach jezdnych napęd kierowany jest w zdecydowanym stopniu (96 proc.) na przednie koła co ma zmniejszyć zużycie paliwa podczas normalnej jazdy. W razie potrzeby, w zależności od zmieniających się warunków drogowych, ciśnienie oleju podnosi się, wywiera nacisk na hamulec tarczowy i kieruje strumień mocy na tylną oś pojazdu. Elektroniczna jednostka sterująca umożliwia automatyczną interwencję nawet przy minimalnych zmianach prędkości pomiędzy kołami samochodu. Rejestrowane i przetwarzane są także informacje na temat prędkości obrotowej silnika, położenia pedału gazu, prędkości koła, kąta skrętu, przyspieszenia bocznego i przedniego. Napęd 4×4 jest dodatkowo bardzo wydajny i podczas gwałtownego startu potrafi przenieś nawet 90 proc.) momentu obrotowego na tylną oś, żeby przyspieszenie było jak najbardziej efektywne.