Firma analityczna Jato Dynamics zebrała dane dotyczące sprzedaży samochodów w Europie w styczniu. Niespodzianki nie ma. Samochód Roku 2012, czyli Volkswagen Golf zdeklasował segmentowych rywali i bezapelacyjnie został najchętniej kupowanym samochodem w Europie. W styczniu w całej Europie sprzedano 30 338 egzemplarzy Golfa.
Ford Fiesta
Niemcy mogą mieć jednak powody do niepokoju. Jest to bowiem o 17,8 proc. mniejsza sprzedaż niż rok temu w styczniu, gdy w salonach znajdowała się szósta generacja Golfa. Czy wszystko można tłumaczyć wyłącznie europejskim kryzysem? Chyba nie do końca.
Pocieszeniem dla Volkswagena może być fakt, że w czołowej "piątce" najchętniej kupowanych samochodów nie ma już więcej kompaktów. Pozostałe miejsca zajęły samochody zaliczane do segmentu B, przy czym walka była niezwykłe wyrównana i o pozycjach decydowały dosłownie setki egzemplarzy.
Volkswagen Polo
Ostatecznie z tej rywalizacji zwycięsko wyszedł Ford Fiesta, który w styczniu znalazł 20 909 nabywców (spadek o 12,5 proc w stosunku do stycznia 2012). Na kolejnych miejscach znalazł się Volkswagen Polo - 20 628 sztuk (-20,7 proc.), Renault Clio - 20 580 (+11,3 proc.) i Peugeot 208 - 19 260.
Renault Clio
Jak widać, spadek sprzedaży dotknął zdecydowaną większość najchętniej kupowanych modeli. Wyjątkiem na tym tle jest Renault Clio, które dość wyraźny wzrost zawdzięcza niedawnemu debiutowi nowej generacji. Z kolei Peugeot w zeszłym roku wprowadził do sprzedaży model 208, który zastąpił 207.
Peugeot 208
Dalsza walka w segmencie B zapowiada się równie ciekawie. Ford właśnie odświeżył Fiestę, a lifting jest dość poważny, Clio i 208 to wciąż nowości rynkowe, w zasadzie na tym tle odstaje tylko Polo. Co więcej lada moment do salonów wejdzie Clio Grandtour, czyli kombi. Ponadto zarówno Renault, jak i Peugeot rozpoczną sprzedaż wersji usportowionych swoich modeli, czyli Clio RS 200 EDC i 208 GTI, chociaż te pojazdy raczej nie będą miały znaczącego wpływu na statystyki sprzedaży.