W ostatnich kilku latach w Polsce daje się zauważyć wzrost zainteresowania nabywaniem lub użytkowanie samochodów osobowych w formie wynajmu długoterminowego.
Leasing klasyczny w polskim wydaniu ceniony jest przede wszystkim za jego rolę w tworzeniu kosztów podatkowych w firmie i prowadzi do nabycia samochodu za minimalną wartość końcową.
Najem długoterminowy posiada również funkcję tworzenia kosztów podatkowych, lecz jego główną funkcją jest
zminimalizowanie wysokości miesięcznej raty za użytkowanie auta. Dzieje się tak poprzez ustalenie tzw. wartości końcowej auta na maksymalnym możliwym poziomie równym wartości rynkowej pojazdu po danym okresie użytkowania. Dzięki temu użytkownik – Korzystający, spłaca miesięcznie jedynie utratę wartości auta oraz odsetki, a na koniec zostaje jeszcze tzw.
wartość końcowa za którą może dokonać ostatecznego zakupu samochodu, wskazania innego nabywcy lub po prostu zwraca auto.
Procedura
Transakcja takiego najmu, zwanego również pod różnymi nazwami handlowymi „
audi perfect lease”, „
leasing mobilny” itp. wygląda następująco:
- Klient wybiera auto które chce wziąć w najem długoterminowy oraz określa okres umowy i limit przebiegu w czasie jej trwania. Na tej podstawie firma leasingowa ustala utratę wartości (zużycia) konkretnego modelu samochodu i pozostałą wartość rynkową po okresie trwania użytkowania.
- Przyjmijmy że Klient zdecydował się na leasing(najem długoterminowy) na okres 4 lat z limitem przebiegu 100.000 km. Spadek wartości danego modelu samochodu przez 4 lata wyniesie 60% czyli auto w czasie użytkowania przez 4 lata straci tyle na wartości. Tę utratę wartości oraz odsetki i zarobek firmy leasingowej pokrywa Klient w comiesięcznych równych ratach. Po okresie używania Klient ma możliwość zwrot auta bez spłaty pozostałej kwoty i np. wzięcia nowego lub wykupu użytkowanego do tej pory samochodu za pozostałą część, w tym przypadku 40% ceny początkowej.
- W najmie długoterminowym Klient ma zwykle również w ramach ryczałtowej opłaty miesięcznej zapewnione ubezpieczenie i serwis auta, zgodnie z wytycznymi producenta lub też serwis i wszystkie konieczne naprawy. Produktami dodatkowymi jest również możliwość zakupu i przechowywania opon, likwidacja szkód komunikacyjnych z samochodem zastępczym bez limitu oraz ubezpieczenie spłaty leasingu GAP.
Zalety
Do zalet najmu długoterminowego należą:
- Niższy niż w leasingu standardowym koszt miesięcznego użytkowania samochodu. Rata finansowania będzie niższa, ponieważ Klient nie spłaca w czasie umowy całej wartości auta a jedynie tę część która jest zużywana przez jego użytkowanie plus odsetki od finansowania transakcji.
- Brak konieczności wykładania środków własnych – można sfinansować nawet 100% ceny samochodu, zwykle wymagane minimum wkładu własnego wynosi 1-10%.
- Nie trzeba spłacać całego samochodu, można założyć, że będzie się go używało przez określony czas, a następnie wymieni się na nowy lub zrezygnuje z zakupu. Szczególnie korzystne jest to dla firm które rotacyjnie wymieniają auta co pewien czas lub dla Klientów, którzy lubią zmieniać samochód co 3-4 lata na nowy.
- Raty leasingowe są kosztem uzyskania przychodu, jak w leasingu klasycznym.
- Część firm najmu długoterminowego posiada u niektórych importerów dodatkowe rabaty na pojazdy, dzięki czemu mogą być one przenoszone na Klienta. Nie należy jednak przesadnie ufać temu argumentowi, gdyż w niektórych przypadkach udzielenie rabatu na auto jest uzależnione od finansowania w określonej firmie leasingowej, więc można spotkać się z sytuacją, gdzie dostajemy pakiet auto z rabatem + drogi leasing.
- Klient po zakończeniu umowy nie ma problemu polegającego na wykupieniu samochodu i konieczności jego sprzedaży na wolnym rynku.
- Premie dla pracowników w postaci możliwości wykupu używanego w firmie auta mogą przyczynić się do lepszej dbałości pojedynczych pracowników o użytkowane przez siebie auta.
- Przy najmie długoterminowym z pozostawieniem auta Leasingodawcy nie ma problemu z koniecznością zapłaty podatku dochodowego i VAT w przypadku sprzedaży za wartość rynkową samochodu który wykupiliśmy wcześniej z leasingu.
Wady
Najem długoterminowy ma też pewne wady. Należą do nich:
- Konieczność utrzymania określonego w umowie maksymalnego przebiegu auta.
- Faktyczna (nie tylko teoretyczna jak w leasingu standardowym) konieczność serwisowania auta w ASO nawet po zakończeniu gwarancji, jeśli umowa leasingowa trwa dłużej.
- Duży wykup – czasem może być zaletą nie do przecenienia ze względu na niskie raty miesięczne, a czasem wadą jeśli chce się jednak wykupić użytkowane do tej pory auto.
- Najem długoterminowy zwykle powinien zawierać jeszcze usługi dodatkowe – jak serwis lub ubezpieczenie, które są dodatkowo płatne. Jednak można tez spojrzeć na to inaczej – są one ponoszone tak czy inaczej przez użytkującego samochód.
- Wyższy niż w leasingu klasycznym całkowity koszt zakupu auta, w przypadku gdy decydujemy się na wykup użytkowanego samochodu.
- Czasem niektórzy producenci samochodów oferują sprytny zabieg polegający na obniżeniu ceny samochodu „do leasingu” w zamian za konieczność finansowania zakupu w ich leasingu firmowym. Zwykle takie finansowanie jest jednak droższe niż to które można samodzielnie znaleźć na rynku.
Zbigniew SzczygielskiAutor jest doradcą leasingowym i właścicielem portalu
kalkulator-leasingowy.pl. Pracuje w branży leasingowej od 1994 roku. Publikował m.in. dla money.pl, pulsbiznesu.pl oraz infor.pl