Toyota we wszystkich swoich hybrydowych SUV-ach montuje inteligentny napęd na cztery koła AWD-i. Czym ten system różni się od klasycznego napędu 4x4 i jakie zalety ma napęd AWD-i Toyoty?
Od miejskiego SUV-a segmentu B, czyli Toyoty Yaris Cross, która stała się hitem zanim trafiła do pierwszych klientów, po ogromną, 7-osobową Toyotę Highlander japoński producent stosuje napęd wszystkich kół, który wykorzystuje potencjał układu hybrydowego, poprawia prowadzenie i zwiększa bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. A AWD-i można zamówić także RAV4 Hybrid oraz RAV4 Plug-in Hybrid. Będzie on też dostępny w Corolli Cross, która zadebiutuje na rynku w 2022 roku.
Toyota przez lata wyrobiła sobie renomę eksperta w dziedzinie napędów 4x4. Wystarczy wspomnieć o legendarnych terenówkach - Toyotach Hilux i Land Cruiser. Japoński koncern to także przedsiębiorstwo bardzo innowacyjne i odważne we wprowadzaniu nowinek. W końcu hybrydy Toyoty dostępne są na rynku od trzech dekad. W drugiej dekadzie połączono ekspercką wiedzę z tych dwóch dziedzin, by jej SUV-y zachowały wszechstronność i podążały z duchem czasu.
Czym AWD-i różni się od klasycznego 4x4?AWD-i to nic innego jak rozbudowany układ hybrydowy, który sterowany jest przez komputer. Tylna oś napędzana jest przez dodatkowy, załączany w razie potrzeby silnik elektryczny. Oznacza to, że nie ma absolutnie żadnego mechanicznego połączenia między osiami. O wale napędowym czy skrzyni rozdzielczej z reduktorem też należy zapomnieć.
Jak więc działa napęd AWD-i Toyoty? Układ hybrydowy napędzający przednią oś samochodów z napędem AWD-i składa się z silnika benzynowego i elektrycznego oraz generatora ładującego baterię trakcyjną. Silnik napędzający tylną oś, który wraz z systemem hybrydowym tworzy AWD-i, jest trzecim silnikiem elektrycznym w takich samochodach. Pracą wszystkich z nich zarządza sterownik PCU za pośrednictwem przekładni hybrydowej i konwertera. Silnik napędzający tylne koła działa niezależnie od napędu przedniej osi i jest automatycznie dołączany podczas ruszania lub jazdy po nawierzchni o niskiej przyczepności, w zakrętach czy na miękkim podłożu. To gwarantuje większą przyczepność i stabilność oraz łatwiejsze prowadzenie w trudnych warunkach. Balans między napędzaniem kół przednich i tylnych jest dostosowywany automatycznie w proporcjach od 100:0 do 40:60.
Zalety napędu AWD-i ToyotyDzięki zastosowaniu odpowiedniej przekładni hybrydowej i konwertera Toyota może stosować mocne silniki elektryczne przy utrzymaniu tej samej mocy i pojemności baterii. A tym samym, Toyoty z napędem AWD-i mogą poruszać się w trybie wyłącznie elektrycznym z naprawdę sporymi prędkościami.
Co więcej, brak stałego połączenia między osiami, a także kompaktowe rozmiary całego rozwiązania sprawiają, że auta z napędem AWD-i zachowują pokaźnych rozmiarów bagażniki. Ponadto, z racji swoich wymiarów rozwiązanie może być z łatwością dostosowane do niemal wszystkich aut z napędem hybrydowym.
Największą przewagę AWD-i nad klasycznym układem 4x4 widać przy dystrybutorze. Hybrydowe Toyoty z AWD-i zużywają niemal tyle samo paliwa co wersje z napędem wyłącznie na przód. A to dlatego, że przez większość czasu auto korzysta z napędu na przód. Tylna oś dołączana jest tylko w razie potrzeby. Kompaktowe wymiary i niewielka masa też pomagają w utrzymaniu niskiego apetytu na paliwo.