Chiński producent samochodów elektrycznych, Nio pokazał kolejny w gamie model. To ET5.

Nio ET5
Nio to jeden z nielicznych chińskich producentów, który sprzedaje swoje samochody w Europie. Firma powstała w 2014 roku z inicjatywy chińskiego przedsiębiorcy i miliardera Williama Li. Obecnie jej udziałowcy to m.in Baidu czy Lenovo.
Pierwsze auto – zaprojektowany od podstaw elektryczny SUV o nazwie NIO ES8 – wyjechało na chińskie drogi w 2017 roku. Od tego czasu firma sprzedała już ponad 100 tysięcy tych pojazdów.

Nio ET5
Na pierwszy cel europejskiej ekspansji wybrano Norwegię, gdzie – dzięki gęstej sieci ładowarek oraz odpowiedniej polityce fiskalnej (gnębienie podatkami samochodów spalinowych) sprzedaż elektrycznych aut bije rekordy.
Sprzedaż Nio ES8 w Norwegii rozpoczęła się wiosną 2021 roku, auto wyceniono na 67 tys. euro. W 2022 roku sieć dealerska ma zostać poszerzona o Niemcy i Danię, a do 2025 samochody Nio mają być dostępne w 25 krajach całego świata.
W Chinach poza ES8, Nio sprzedaje jeszcze dużego sedana o nazwie ET7, który postrzegany jest jako konkurent Tesli Model S. Model ten również trafi do Europy i ma to nastąpić już w marcu 2022 roku.

Nio ET5
Najnowszy model, ET5, to również sedan, pozycjonowany poniżej ET7, który ma konkurować z Teslą Model 3. ET5 ma 4,79 m długości, 1,49 m wysokości i 2,88 m rozstawu osi. Technicznie ET5 jest spokrewniony z ET7, taki sam jest np. napęd - dwa silniki o mocy 150 kW (przednia oś) i 210 kW (tylna oś). Systemowa moc tego układu to 480 KM, maksymalny moment wynosi 700 Nm. Nio ET5 może rozpędzić się do 100 km/h w 4,3 s.
Między osiami znajduje się bateria akumulatorów o pojemności 75 kWh, która ma zapewniać zasięg 550 km. W opcji dostępne będą akumulatory o pojemności 100 kWh, a nieco później nawet 150 kWh. Za nimi zasięg ma wynosić odpowiednio 700 i 1000 km. Oczywiście tak duża bateria oznacza dużą masę samochodu i długi czas ładowania.

Nio ET5
Rozwiązaniem tego problemu ma być rozwijana przez Nio sieć punktów wymiany akumulatorów. Idea jest taka, że kierowca podjeżdża na stację, oddaje rozładowane baterie i w zamian dostaje naładowane. W Chinach istnieje już przeszło 700 takich punktów, na których kierowcy samochodów Nio dokonali ok 5,5 mln wymian baterii.
Sieć jest rozbudowywana - do 2025 roku liczyć ma 4000 punktów na całym świecie. Do końca 2022 roku w Norwegii ma działać 20 takich punktów.
Wymiana baterii oznacza, że samochód kupujemy w niższej cenie (np. ES8 za 51 a nie 67 tys. euro), natomiast płacimy co miesiąc za wynajem baterii - 138 euro za pakiet 75 i 200 euro za pakiet 100 kWh.
Nio ET5 trafi do salonów w Chinach we wrześniu 2022 roku. Data premiery europejskiej nie została jeszcze podana.