Nissan, który w ofercie ma elektrycznego Leafa, nie sprzedawał dotąd samochodów hybrydowych. Wkrótce to się jednak zmieni.
Japończycy zaprezentowali nowy układ napędowy o nazwie e‑POWER. Bazuje on na technologii stosowanej w Nissanie Leaf — najlepiej sprzedającym się w pełni elektrycznym samochodzie w historii, dostarczonym na rynek w liczbie już ponad 250 000 egzemplarzy.
Nissan e-POWER
Inaczej niż w Nissanie Leaf, w skład systemu e‑POWER wchodzi także mały silnik benzynowy, który w razie potrzeby doładowuje wysokowydajny akumulator. Przy zachowaniu równie wysokich osiągów, samochód z zespołem napędowym e‑POWER nie wymaga korzystania z zewnętrznej ładowarki. Pierwszym autem, w którym ten system znajdzie zastosowanie będzie Note.
W systemie e‑POWER koła napędzane są wyłącznie silnikiem elektrycznym. Energia z akumulatora zasila kompaktowy zespół napędowy e‑POWER złożony z silnika benzynowego, generatora, inwertera i silnika elektrycznego.
W konwencjonalnych systemach hybrydowych silnik elektryczny niskiej mocy jest wspomagany silnikiem benzynowym, który również napędza koła samochodu, gdy zapas energii w akumulatorze jest na wyczerpaniu (lub w czasie jazdy z wyższą prędkością).
Różnice w rodzajach napędu
W systemie e‑POWER silnik benzynowy nie jest połączony z kołami, a służy jedynie do doładowywania akumulatora. Różnica w stosunku do w pełni elektrycznego samochodu polega na tym, że źródłem energii jest nie tylko akumulator, ale także silnik spalinowy.
Taka konstrukcja wymaga zasadniczo większego silnika elektrycznego i akumulatora, ponieważ jednostka elektryczna jest jedynym źródłem napędu kół. Do tej pory utrudniało to montowanie takiego systemu w samochodach miejskich.
Nissanowi udało się jednak przezwyciężyć tę trudność poprzez ograniczenie wymiarów i masy podzespołów, opracowanie bardziej elastycznych metod sterowania silnikiem elektrycznym i optymalizację zarządzania energią. Tak powstał napęd e‑POWER z mniejszym akumulatorem niż w modelu Leaf, ale zapewniający takie same wrażenia z jazdy, jak w przypadku stuprocentowo elektrycznego samochodu.
Nissan e-POWER
W e‑POWER maksymalny moment obrotowy jest dostępny niemal natychmiast, co zwiększa dynamikę jazdy i zapewnia płynne przyspieszanie. System pracuje bardzo cicho, podobnie jak w przypadku w pełni elektrycznego samochodu. Silnik spalinowy włącza się znacznie rzadziej, więc zużycie paliwa w samochodzie z napędem e‑POWER kształtuje się na poziomie zbliżonym do konwencjonalnej hybrydy, zwłaszcza w jeździe miejskiej.
System e‑POWER pozwala w pełni korzystać z zalet samochodu elektrycznego bez konieczności doładowywania akumulatora ze źródeł zewnętrznych.
System e‑POWER jest klasyfikowany jako hybryda szeregowa. Note e-POWER będzie pierwszym masowo produkowanym samochodem miejskim wyposażonym w napęd hybrydowy w układzie szeregowym.