Nissan to kolejna marka, która obrała kurs na samochody elektryczne. Marka zamierza wzmocnić swoją pozycję na rynku europejskim dzięki nowej, zelektryfikowanej gamie złożonej z sześciu modeli, które pojawią się już tego lata.
Gama elektrycznych nowości Nissana
Po podjęciu decyzji o rezygnacji z inwestycji w dostosowywanie napędzanych konwencjonalnie samochodów osobowych do wymogów normy Euro 7, od 2023 roku Nissan nie będzie wprowadzał w Europie nowych samochodów tego typu z silnikami spalinowymi. W efekcie marka spodziewa się, że 75% sprzedaży w tym regionie do 2026 roku będą stanowiły pojazdy zelektryfikowane, a ambicją jest osiągnięcie 100% do końca dekady.
Zapowiedziane działania odgrywają kluczową rolę w realizacji programu Ambition 2030, który jest długoterminową wizją Nissana zakładającą przede wszystkim zwiększanie możliwości w zakresie mobilności.
Nissan nie koncentruje się wyłącznie na samych pojazdach, ale opracowuje również kompleksowy ekosystem energetyczny dla samochodów elektrycznych, w ramach którego analizowane są inicjatywy mające na celu optymalizację i rozszerzenie możliwości zarządzania energią z akumulatorów. Flagowy ekosystem produkcyjny Nissana w Sunderland w Wielkiej Brytanii – EV36Zero – obejmuje produkcję samochodów i akumulatorów wykorzystującą odnawialne źródła energii i wyznaczającą standardy dla przyszłych zakładów produkcyjnych.
Gama elektrycznych nowości Nissana
Łącząc EV36Zero z nową gamą pojazdów zelektryfikowanych przeznaczonych na rynek europejski, Nissan rozpoczął nowy rozdział działalności na Starym Kontynencie i jasno określił kierunek swoich działań zorientowanych na elektryfikację i neutralność węglową.
Zelektryfikowana oferta Nissana wyznacza nowe standardy na rynku, co oznacza większy wybór, więcej emocji i większą dostępność niż kiedykolwiek wcześniej. Wprowadzenie hybrydowego układu napędowego w modelu Juke, napędu e-POWER w modelach Qashqai i X-Trail oraz nadchodząca tego lata premiera w 100% elektrycznego modelu Ariya sprawiają, że 2022 będzie rokiem, w którym Nissan zaoferuje różne poziomy elektryfikacji idealnie wpisujące się w potrzeby różnych grup klientów.
Pierwszą tegoroczną nowością jest Juke Hybrid. Samochód może poruszać się w trybie wyłącznie elektrycznym lub dzięki połączonej mocy silnika spalinowego i napędu elektrycznego. System e-Pedal Step pozwala kierowcy przyspieszać i zmniejszać prędkość samochodu do prędkości pełzania (ok. 5 km/h) za pomocą jedynie pedału przyspieszenia, co w znaczącym stopniu poprawia komfort jazdy.
Kolejna nowość to Qashqai z napędem e-Power. System ten, opracowany w całości przez Nissana polega na tym, że koła napędzane są wyłącznie przez elektryczny silnik zaś silnik spalinowy doładowuje akumulator podczas jazdy. Dzięki temu auto nie jest przywiązane do ładowarek, chociaż trudno też nazwać go samochodem elektrycznym.
To samo rozwiązanie trafi również do Nissana X-Trail, gdzie dodatkowo będzie łączone z napędem na wszystkie koła e‑4ORCE.
W gamie Nissana nie zabraknie też aut elektrycznych. Flagowy model to Leaf, który od premiery w 2010 roku znalazł już ponad 577 tys. nabywców. Leaf na rok modelowy 2022 będzie cechować się jeszcze bardziej atrakcyjną stylistyką oraz lepszymi możliwościami korzystania z połączonych technologii.
Nowością w gamie jest za to Ariya. To pierwszy samochód wykorzystujący zaprojektowaną przez Nissana dla aliansu Nissan-Renault płytę podłogową CMF-EV. Ariya jest wyposażona w napęd na obie osie e-4ORCE, realizowany przez dwa silniki elektryczne.
Nowością jest również dostawczy Nissan Townstar o napędzie elektrycznym. Model ten ma zapewniać do 300 km zasięgu w cyklu mieszanym WLTP.