Zgodnie z wieloletnią tradycją Euro NCAP podsumowało właśnie bieżący rok. Specjaliści od poziomu bezpieczeństwa nowych aut przyznali nagrody „best in class” dla pojazdów oferujących najlepszy poziom ochrony w poszczególnych segmentach rynku.
Klasyfikacja powstała w oparciu o wyniki (w punktach procentowych) tegorocznych testów zderzeniowych. W sumie, w całym 2018 roku, Euro NCAP przetestowała 23 debiutujące na europejskim rynku pojazdy.
Zdecydowanym zwycięzcą tegorocznego zestawienie jest Mercedes-Benz. Nowa klasa A otrzymała nie tylko nagrodę dla najbezpieczniejszego auta kompaktowego, ale też okrzyknięto ją „najbezpieczniejszym samochodem 2018 roku” w ogóle.
Wyniki testów zderzeniowych Hyundaia Nexo
Sporo powodów do radości mają też przedstawiciele Lexusa. Nowy pojazd japońskiej marki – Lexus ES – otrzymał nagrodę „best in class” w kategorii „duży samochód rodzinny” oraz nowej kategorii - "samochodów hybrydowych i elektrycznych".
Do udanych rok 2018 zaliczą też przedstawiciel Hyundaia. Hyundai Nexo zwyciężył w kategorii „Large off-roaders”, czyli... dużych suvów. To o tyle zaskakujące, że auto mierzy 4,6 m długości i 1,86 m szerokości i 1,63 m szerokości. Nie należy więc do największych reprezentantów „suvowatych”.
Nagroda dla Hyundaia ma jednak wydźwięk symboliczny. Na tle konkurencji samochód wyróżnia się bowiem "wodorowym" układem napędowym. To drugi – po ix35 Fuel Cell z 2013 roku – elektryczny pojazd Hyundaia napędzany ogniwami paliwowymi.
Oznacza to, że zamiast ciężkich baterii w samochodzie zainstalowano „przenośną elektrownię” wykorzystującą do pracy tlen (pozyskiwany z atmosfery) i sprężony – zmagazynowany pod ogromnym ciśnieniem – wodór. Mimo tak zaawansowanego układu napędowego i obaw dotyczących przechowywania gazu, po serii testów Euro NCAP auto uzyskało maksymalną notę ogólną 5 gwiazdek za ochronę pasażerów przed skutkami wypadków.