Kilka dni przed rozpoczęciem salonu genewskiego Toyota zaskoczyła wszystkich zapowiadając premierę Avensis nowej generacji. Co prawda obecna wersja tego pojazdu debiutowała pod koniec 2008 roku, jednak wcześniej brak było informacji o prezentacji następny.
Toyota Avensis
Teraz wiemy już o nowym samochodzie niemal wszystko i jednak można być nieco rozczarowanym. Otóż 'nowa generacja" oznacza w tym wypadku raczej głęboki lifting niż faktycznie nowy samochód. Po siedmiu latach od premiery? No cóż...
A co takiego zmieniło się w tym modelu?
Toyota Avensis
Zarówno sedan, jak i kombi (Touring Sports) zyskały przeprojektowany pas przedni. Dzięki niemu długość pojazdu wzrosła o 40 mm, a przód zyskał bardziej masywny wygląd. Zarówno z przodu jak i z tyłu nowy Avensis wygląda na pojazd szerszy i mocniej osadzony na drodze. Przy czym rozstaw osi oczywiście się nie zmienił, co oznacza taką samą ilość miejsca we wnętrzu.
Reflektory przednie i zespolone światła tylne zostały wykonane w technologii LED.
Toyota Avensis
Całkowicie przeprojektowano wnętrze oraz poprawiono wyciszenie kabiny. Nowa deska rozdzielcza została podzielona wizualnie na dwa poziomy, w których górna, szeroka część zawiera umieszczony przed oczami kierowcy zestaw przyrządów osadzonych w głębokich tubach oraz zupełnie nowy kolorowy wyświetlacz o przekątnej 4,2-cala.
Na niższym poziomie deski rozdzielczej dominuje 8-calowy wyświetlacz dotykowy, integrujący wszystkie funkcje systemu multimedialnego.
Toyota Avensis
Zestaw zegarów, elementy na kierownicy i konsoli centralnej czy nawiewy otrzymały wykończenie satynowym chromem. Zupełnie nowe są także tapicerki, w tym dwukolorowe warianty z Alcantarą.
Na nowo wyprofilowane zostały także przednie fotele, ponadto we wnętrzu będzie ciszej niż do tej pory, za co odpowiadają nowe elementy wygłuszenia nadwozia i komory silnika oraz przeprojektowane osłony podwozia.
Toyota Avensis
W porównaniu do dotychczasowego modelu wszystkie wersje wyposażeniowe nowego Avensisa zostały wzbogacone. Już podstawowa wersja będzie oferowała pełen pakiet bezpieczeństwa Toyota Safety Sense, tempomat z ogranicznikiem prędkości, światła LED do jazdy dziennej, klimatyzację oraz radio z CD, USB i Bluetooth.
Na kolejnym poziomie do tych elementów dołączą dwukolorowe wykończenie wnętrza z Alcantarą, 4,2-calowy wyświetlacz kolorowy umiejscowiony między zegarami, automatyczne światła drogowe, czujniki deszczu i zmroku, system multimedialny Toyota Touch 2 z kamerą cofania i rozbudowany pakiet Toyota Safety Sense.
Toyota Avensis
W najwyższych specyfikacjach pojawią się także światła mijania i drogowe w technologii Full LED z doświetlaniem zakrętów.
Toyota istotnie zmodyfikowała gamę jednostek napędowych nowego Avensisa. Pod maską modelu pojawiają się dwa nowe silniki Diesla, a jednostki benzynowe zostały zmodyfikowane pod kątem zużycia paliwa i emisji CO2.
W zgodzie ze współczesną tendencją zmniejszania pojemności jednostek napędowych, silnik 1.6 D-4D zastępuje w Avensisie dotychczasową jednostkę 2.0 D-4D. W połączeniu z 6-stopniową manualną skrzynią biegów, będzie o ponad 20 kg lżejszy od poprzednika.
Toyota Avensis
Jednostka rozwija 112 KM przy 4000 obr./min. i 270 Nm w zakresie 1750-2250 obr./min., co daje przyśpieszenie od 0 do 100 km/h w 11,4 sek. i prędkość maksymalną 180 km/h. W porównaniu do dotychczasowego silnika 2.0 D-4D zużycie paliwa zostało obniżone o 8%, do poziomu 4,1 l/100 km.
Nowa jednostka 2.0 D-4D osiąga 143 KM przy 4000 obr./min. i 320 Nm w zakresie 1750-2500 obr./min. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9,5 sek, a prędkości maksymalna 200 km/h. Silnik ten będzie współpracował z 6-stopniową manualną skrzynią biegów. Średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym to 4,5 l/100 km.
Toyota Avensis
Wszystkie jednostki benzynowe Valvematic (1.6/132 KM, 1.8/147 KM, 2.0/152 KM) zostały zmodyfikowane pod kątem obniżenia zużycia paliwa. Inżynierowie Toyoty zwiększyli stopień sprężania, zoptymalizowali proces wtrysku paliwa oraz zastosowali nowe materiały o zmniejszonym współczynniku tarcia. Dzięki temu średnie zużycie paliwa w cyklu pomiarowym silnika 1.6 zostało obniżone z 6,5 do 6,1 l/100 km, silnika 1,8 - z 6,5 do 6 l/100 km, a silnika 2,0 - z 6,9 do 6,1 l/100 km.
Toyota wprowadza w nowym Avensisie pakiet Toyota Safety Sense, będący standardowym wyposażeniem każdej wersji. Dzięki działaniu radaru laserowego i kamery, umieszczonych na przedniej szybie, systemy aktywnej ochrony przedzderzeniowej będą oferowały szereg nowych funkcji: ostrzeżenie o niebezpieczeństwie zderzenia czołowego, autonomiczne hamowanie awaryjne, ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, automatyczne światła drogowe czy odczytywanie znaków drogowych.
Nowa Toyota Avensis zadebiutuje w salonach Toyoty w Polsce w czerwcu 2015 roku. Zamówienia można składać już od marca.