W dobie turbodoładowania i powszechnego stosowania bezpośredniego wtrysku paliwa wybór nowych aut z fabryczną instalacją LPG kurczy się każdego dnia.
Ukłon w stronę zwolenników tego typu zasilania postanowił uczynić Opel. W polskich salonach debiutuje właśnie nowy Opel Crossland X z fabryczną instalacją gazową.
Samochód w takiej odmianie dostępny jest wyłącznie z niewielką jednostką 1,2 l generującą moc 81 KM. Trzycylindrowy silnik sprzęgany jest z pięciostopniową, ręczną skrzynią biegów. Producent nie chwali się osiągami pojazdu, wiadomo jednak, że odmiana zasilana benzyną przyspiesza do 100 km/h w niezbyt imponujące 14 s i osiąga prędkość maksymalną 170 km/h.
Firma podkreśla za to wyjątkową oszczędność auta. Zużycie gazu według cyklu pomiarowego NEDC (New European Driving Cycle) wynosi 8,4 l/100 km w cyklu miejskim, 6,0 l/100 km w cyklu pozamiejskim i 6,9 l/100 km w cyklu mieszanym. Zużycie benzyny to odpowiednio: 6,8 l/100 km w cyklu miejskim; 4,5 l/100 km w cyklu pozamiejskim i 5,4 l/100 km w cyklu mieszanym. Teoretycznie – wykorzystując oba zbiorniki paliwa – samochód pokonać może dystans do 1300 km.
Zbiornik gazu ma pojemność 36 l i umieszczono go we wnęce koła zapasowego. Oprócz samej instalacji gazowej auto otrzymało też zmodyfikowany silnik. Głowicę wyposażono w utwardzone zawory i gniazda zaworowe. W samej instalacji LPG zastosowano elektroniczny multizawór połączony z czujnikiem optycznym w zbiorniku LPG. Zapewniać to ma dokładniejszy pomiar i większą kulturę pracy układu w czasie jazdy na rezerwie w porównaniu z tradycyjnymi instalacjami LPG.
Opel Crossland X z silnikiem LPG oferowany jest w Polsce wyłącznie w wersji „Enjoy”. Ceny rozpoczynają się od 69 300 zł.