Chociaż w statystykach sprzedaży królują samochody niewielkie i kompakty, to jednak auta klasy średniej-wyższej stanowią prestiżowy segment, którego żaden producent nie może zaniedbać.
Zajmująca się badaniem badanami rynków amerykańska firma analityczna J.D. Power podała wyniki badania satysfakcji klienta z zakupu samochodu klasy średniej na rynku niemieckim.
O wynikach badania w zakresie marek pisaliśmy już w tekście Najlepsze marki wg Niemców. Warto jednak przyjrzeć się, które modele samochodów zyskały wśrod niemieckich kierowców najwyższe oceny. Pisaliśmy już o samochodach miejskich i nieco większych - należących do segmentu B. Omówiliśmy również sytuację w segmencie samochodów kompaktowych.
A kto odniósł sukces w prestiżowej klasie średniej?
Rywalizacja okazała się bardzo zacięta. Ostatecznie zwycięsko wyszła z niej
Honda Accord, która zaledwie o punkt (na 1000 możliwych!) pokonała
Volvo V50 (odpowiednio 860 i 859 punktów).
Volvo V50
Honda Accord obecnej generacji debiutowała w 2008 roku, jest więc nową konstrukcją. Z kolei Volvo - wprost przeciwnie. V50 pojawiło się w salonach w 2004 roku, a w 2007 roku poddano je liftingowi. Wynika stąd, że już najwyższa pora na prezentację następcy, jednak jak widać, kierowcy użytkujący auta obecnej generacji wciąż cenią je bardzo wysoko.
Nie mniej ostra walka odbyła się o trzecie miejsce w klasie. Zakończyła się ona bez rozstrzygnięcia, po 839 punktów zdobyły
Opel Insignia i
Toyota Avensis.
Opel Insignia
Opel Insignia pojawił się w 2008 roku. Samochód uhonorowano tytułem "Car of the Year 2009". Auto szybko stało się bestsellerem i - jak widać - osoby, które wybrały ten samochód, są z niego zadowolone. Również Toyota Avensis to nowa konstrukcja, która debiutowała w 2008 roku. Od początku sprzedaży model ten chwalony był za wysoki poziom bezawaryjności.
W badaniu uwzględniono samochody maksymalnie dwuletnie. Ponadto w omawianym segmencie nie klasyfikowano samochodów marek premium.
Toyota Avensis
Badanie J.D Power uwzględnia bardzo wiele czynników, które podzielić można na cztery główne grupy. Najważniejsza z nich, która stanowi 32 procent oceny końcowej to ogólnie pojęte zadowolenie z auta. Obejmuje ono m.in. osiągi, wygląd (nadwozia, jak i wnętrza), funkcjonalność, styl, pojemność bagażnika, właściwości jezdne, bezpieczeństwo, a nawet widoczność.
Drugie pod względem wagi kryterium to jakość/niezawodność, które stanowi 26 procent oceny końcowej. Kryterium to obejmuje wszelkie możliwe usterki, które pojawiły się w samochodzie.
22 procent to waga kryterium kosztowego. Uwzględnia ono zużycie paliwa, koszt ubezpieczenia, a także ceny przeglądów gwarancyjnych i napraw.
Ostatnie 20 procent oceny całościowej to zadowolenie właściciela samochodu z poziomu obsługi serwisowej. Obejmuje nie tylko jakość napraw, ale również zachowanie doradcy serwisowego czy też wygląd i wyposażenie stacji obsługi.