Na dzień przed otwarciem hal salonu genewskiegu jury konkursu Car of the Year ogłosiło laureata tegorocznej nagrody.
59 dziennikarzy motoryzacyjnych z 23 europejskich krajów uznało, że tytuł Samochodu Roku 2012 otrzyma... Opel Ampera.
Samochód Roku 2012 - Opel Ampera
Mimo że auto dostępne jest już na amerykańskim rynku pod nazwą Chevrolet Volt, sprzedaż jego europejskiej wersji dopiero się rozpoczyna. Samochód – podobnie jak zeszłoroczny zwycięzca – Nissan Leaf - to kolejny krok w stronę upowszechnienia się samochodów proekologicznych.
Opel Ampera, w przeciwieństwie do Leafa nie jest klasycznym samochodem o napędzie elektrycznym. Za napęd kół odpowiada jednak wyłącznie elektryczny silnik trakcyjny rozwijający 151 KM i 273 Nm. Dzięki zmagazynowanej w akumulatorach energii samochód pokonać może dystans około 60 km. Gdy napięcie w bateria spada poniżej określonego poziomu, do pracy – jak w klasycznym aucie hybrydowym - zaprzęgany jest spalinowy silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra. Jednostka dysponująca mocą 86 KM nie ma jednak połączenia z kołami – pełni ona jedynie rolę generatora prądu.
Samochód Roku 2012 - Opel Ampera
Takie rozwiązanie pozwala na znaczne wydłużenie zasięgu (do ok. 500 km) i – w stosunku do pojazdów z klasycznym, benzynowym napędem - znaczną redukcję zużycia paliwa. W cyklu mieszanym, Opel Ampera zużywa średnio mniej niż 2 litry benzyny na 100 km.
Samochód Opla uzyskał w głosowaniu aż 330 punktów. Drugie miejsce (281 punktów) przypadło Volkswagenowi Up!, trzecie (256 punktów) nowemu Fordowi Focusowi. Za podium znalazły się kolejno: Range Rover Evoque (186 punktów), Fiat Panda (156 punktów), Citroen DS5 (144 punkty) i Toyota Yaris (122 punkty).
Miejsce 2. Volkswagen Up!
Trudno przypuszczać, by tytuł Samochodu Roku przełożył się na sprzedażowy sukces Ampery, której największą wadą będzie najpewniej zaporowa cena (w Polsce nie ma dopłat do samochodów elektrycznych). Prawdziwym - rynkowym - zwycięzcą może się więc okazać samochód, który zdobył w konkursie drugie miejsce, czyli Volkswagen Up!.
Auto to pierwsza od czasów niezbyt popularnego modelu Lupo, próba wejścia niemieckiej marki do zdominowanego przez producentów z Włoch i Francji segmentu A. Mierzące zaledwie 3,54 m auto ujęło członków jury obszernym wnętrzem, ciekawą stylistyką, dobrymi osiągami i – przede wszystkim korzystną ceną. Przypominamy, że na polskim rynku ceny pięciodrzwiowego modelu up! zaczynają się już od 32 350 zł.
W seryjnym wyposażeniu znalazły się m.in. system ESP, 4 poduszki powietrzne, światła do jazdy dziennej i wspomaganie kierownicy. Nie sposób przeoczyć, że największy rynkowy rywal modelu Up! - nowy Fiat Panda - sklasyfikowany został dopiero na dalekiej, siódmej pozycji...
jasna pała ale okropieństwo. przypomina wiejski tuning starych opli.
Bardzo słusznie został wyrózniony taką nagrodą. Dla większości normalnych użytkowników samochodów jest to pojazd idealny. Po nocy spędzonej w garażu, przeciętny samochód wiezie swego własciciela do pracy i spowrotem, po drodze czasem zakupy i załatwianie różnych spraw. Najczęściej przejechany w ten sposób dystans nie przekracza 60 km. W garażu można podłączyć do gniazdka i rano samochód znów gotowy do jazdy. W ten sposób można przejechać rocznie prawie 22 tyś. km (dni robocze 15 tyś. km) Jeżeli potrzebny jest samochód na dłuższy wyjazd to tankujemy na stacji benzynowej i dzięki własnej elektrowni zasięg jest nieograniczony (wiekszoć samochodów wymaga tankowania co 500-600 km).
Ciekawe skąd up na 2 miejscu skoro jednym z wymagań jest ileś tam sprzedanych egzemplaży.No chyba że już tego przepisu nie ma albo vw ssprzedaje swoją zabawkę na jakimś zacofanym rynku...
Wojciech - NAUCZ SIĘ PISAĆ POPRAWNIE BO JESTEŚ ANALFABETĄ - nie dość że przeglądarka sama podświetla Ci błędy to Ty nawet tego nie poprawisz. BOBUL - jednym z wymagań jest ilość sprzedanych egzemplarzy???? To Opel NIGDY nie byłby samochodem roku - Amprea dopiero wchodzi na rynek przecież premiera była w Genewie....
Już widzę ,,zasmuconych,, posiadaczy vw ;-)
Opel Ampera = Chevrolet VOLT
WWa przecież pisałem że nie jestem pewien czy jest taki wymóg choć wiem że taki był...
Opel Ampera = Chevrolet VOLT = Vauxhall Ohm'ego ?????
Do WOJCIECH pewnie masz rację że 60 to ok i ekologicznie ale diabeł tkwi w szczegółach ...
1 cena 170 000 PLN
2 akumulatory p ok 60 000 km najpewniej będą do wymiany
3 w naszym klimacie i tak przez 3 miesiące trzeba odpalać silni spalonowy albo mieć bardzo grubą kurtkę zimą z ekologicznej skóry oczywiście
Jak to jest z ta ekologią gdy to auto jedzie na silniku spalinowym wiezie niepotrzebny ( i ciężki ) silnik elektryczny razem z akumulatorami jeśli jedzie na akumulatorach wiezie niepotrzebny ( i ciężki ) silnik spalinowy i zapas paliwa niech mi ktoś na zdrowy rozum wytłumaczy