Audi przygotowuje się do wprowadzenia na rynek nowego elektrycznego modelu, czyli Q4 e-tron. Nie znamy jeszcze dokładnego wyglądu tego pojazdu, ale znamy już jego wnętrze.
Audi Q4 e-tron
Przy okazji prezentacji pierwszych zdjęć kabiny, niemiecki koncern zdradził również nieco informacji o Q4 e-tron.
Audi Q4 e-tron ma 459 cm długości, 186,5 cm szerokości i 161,3 cm wysokości, co oznacza, że plasuje się w segmencie większych kompaktowych SUV-ów. Architektura modułowej płyty dla pojazdów elektrycznych (MEB), na której bazuje ten model, daje jednak możliwość zupełnie nowego podziału przestrzeni. Przedni zwis ma zaledwie 86 cm, ale rozstaw osi wynosi za to aż całe 2,76 m – jeszcze więcej niż w segmencie średnich SUV-ów. Powstałe na tej bazie wnętrze mierzące 1,83 m, jest równie długie jak w dużych SUV-ach klasy luksusowej.
Kabina Q4 e-tron pozbawiona jest tunelu środkowego. Pozycja siedząca w drugim rzędzie jest prawie siedem centymetrów wyższa niż z przodu, ale mimo to, z tyłu ma być dużo miejsca nad głową.
Audi Q4 e-tron
Łączna pojemność schowków w kabinie to 24,8 l. W bagażniku Audi Q4 e-tron mieści się 520 l bagażu. Po załadowaniu po sam dach, pojemność bagażnika zwiększa się do 1490 l.
Podobnie jak we wszystkich samochodach swojej gamy modelowej, również w Q4 e-tron Audi stawia na w pełni cyfrową koncepcję obsługi z płaską strukturą menu. Obejmuje ona cztery obszary: w pełni cyfrową deskę rozdzielczą lub cyfrowy kokpit Audi virtual cockpit dla kierowcy, centralny wyświetlacz MMI touch, sterowanie głosowe naturalnym językiem oraz opcjonalny wyświetlacz danych na szybie w polu widzenia kierowcy korzystający z elementów rozszerzonej rzeczywistości - augmented reality head-up display.
Audi Q4 e-tron
Ten ostatni system wyświetla ważne informacje na szybie, na dwóch oddzielonych od siebie płaszczyznach – w obszarze statusu i w obszarze rzeczywistości rozszerzonej (AR). Informacje dostarczane przez niektóre systemy wspomagania, strzałki kierunkowe systemu nawigacji oraz punkty początkowe podróży i miejsca docelowe, są „nakładane” wizualnie w odpowiednim miejscu na rzeczywisty obraz świata zewnętrznego (element sekcji AR). Są one widoczne jako wirtualne unoszące się i dynamicznie zmieniające się elementy, w odległości około dziesięciu metrów od kierowcy.
Pole widzenia dla treści rozszerzonej rzeczywistości, z perspektywy kierowcy ma przekątną około 70 cali. Pod nim znajduje się płaskie pole bliskiego zasięgu, tzw. obszar statusu. Pokazuje on aktualną prędkość, znaki drogowe oraz symbole systemów wsparcia i nawigacji, jako statyczne wskaźniki wydające się unosić w powietrzu w odległości ok. trzech metrów przed kierowcą.
Audi Q4 e-tron
Wyświetlacz augmented reality head-up display wyjątkowo efektownie pokazuje swe możliwości podczas nawigowania. Dron – w tym przypadku unosząca się w powietrzu strzałka – pokazuje kolejny punkt podjęcia jakiejś akcji na trasie. Strzałka/dron jest dynamiczna: np. przed skrzyżowaniem zapowiada najpierw manewr skręcania, a następnie wprowadza dokładnie w daną drogę. Jeżeli trasa prowadzi dalej prosto, dron porusza się przed pojazdem i znika, by w odpowiednim momencie pojawić się ponownie, przed kolejnym punktem podjęcia akcji. Dystans do miejsca skrętu pokazywany jest w metrach, w dolnym polu bliskiego zasięgu.
Wyświetlacz dotykowy MMI touch z akustyczną reakcją zwrotną ma przekątną 10,1 cala i rozdzielczość 1540 x 720 pikseli. W opcjonalnej, większej wersji, wyświetlacz ma przekątną 11,6 cala i rozdzielczość 1764 x 824 pikseli. Jak dotąd jest to największy wyświetlacz w gamie Audi i będzie dostępny pod koniec tego roku.
Audi Q4 e-tron
Trzecią płaszczyzną obsługi Audi Q4 e-tron jest sterowanie głosowe naturalnym językiem, aktywowane hasłem „Hej Audi!”. Rozumie ono wiele sformułowań i zapytań także z języka codziennego, przykładowo: „Gdzie jest najbliższa restauracja?”. Jeżeli na pokładzie jest nawigacja MMI plus, to wyszukiwanie w wielu przypadkach odbywa się online.
Audi Q4 e-tron
Audi Q4 e-tron otrzyma kierownice nowej generacji. Cztery pierścienie na środku kierownicy są płaskie, a dolne ramię zdobi napis e-tron. Górne ramiona są wyposażone w czarne pola dotykowe. Ich elementy funkcjonalne są podświetlone, dzięki czemu widoczne są przyciski aktywne w danym momencie. Rozdzielają je od siebie niewielkie przetłoczenia, ułatwiając ich używanie. Po przyciśnięciu przycisku wyczuwalna jest delikatna reakcja zwrotna. Podobnie jak w smartfonie, oprócz gestów dotykania działają także gesty przesuwania, przykładowo w przypadku przewijania list.
Kierownice są dostępne do wyboru w różnych wersjach. W wersji topowej kierownica ma manetki do rekuperacji w trybie żeglowania i dwuczęściowe wykończenie na ramionach. Ogrzewane koło kierownicy jest spłaszczone u dołu. Ten element stylistyczny sprawia, że atmosfera panująca we wnętrzu jest jeszcze bardziej futurystyczna. Czy to pod względem wizualnym, funkcjonalności czy reakcji haptycznych – nowa kierownica wyraźnie oddaje progresywny charakter Q4 e-tron.