Ram Pickup to samochód, który od lat okupuje czołówki statystyk najchętniej kupowanych pickupów w USA. W 2019 roku w Polsce utworzono przedstawicielstwo Ram Trucks i model, który znany jest w Europie jak Ram 1500 można oficjalnie kupić w naszym kraju. Obecna generacja tego pojazdu przeszła właśnie kurację odmładzającą.
- Ram 1500. Co to za model?
- Ram 1500. Wnętrze i wyposażenie
- Ram 1500. Silniki
- Ram 1500. Wersje i ceny
- Ram 1500 w wersji elektrycznej
Ram 1500. Co to za model?
Ram to marka, która wywodzi się z Dodge'a, a ten ostatni produkcję pickupów rozpoczął zaraz po II wojnie światowej. Ram Trucks powstał w 2010 roku i specjalizuje się w produkcji pickupów i samochodów dostawczych, od 2021 roku robiąc to pod skrzydłami koncernu Stellantis.
Ram 1500 Rebel i Tungsten
Obecna generacja, druga po wydzieleniu Ram Trucks, produkowana jest od 2018 roku. Teraz model ten został poddany dość poważnym zmianom.
Ram 1500. Wnętrze i wyposażenie
Ram 1500 to potężne auto, jego ładowność wynosi tonę, ponadto może ciągnąć przyczepę o masie do 3,5 tony. Powierzchnia przestrzeni ładunkowej wynosi 2,2 m kw.
Auto może być doskonale wyposażone. Na pokładzie w zależności od wersji może znajdować się nawet ponad 100 różnych funkcji bezpieczeństwa, w tym adaptacyjny tempomat czy wykrywanie pieszych.
Ram 1500 1500 Tungsten
W kabinie znajdziemy (w zależności od wersji) ekran cyfrowych zegarów (12,3 cala), ekran systemu infotainment (12 cali lub nowy - 14,5 cala) oraz ekran dla pasażera (10,25 cala), a także podwójną ładowarkę indukcyjną. Łącznie ekrany mogą mieć ponad 50 cali.
Ram 1500. Silniki
Ram 1500 po modernizacji jest napędzany przez nową rodzinę rzędowych, sześciocylindrowych silników Hurricane, które opracowano w 2022 roku i które zastępują jednostki Hemi V8 i V6. Bazowa wersja to silnik 3.0 generujący 420 KM i 636 Nm. Ponadto dostępny jest silnik 3.0 Hurricane High Output, który generuje 540 KM i 706 Nm. Niezależnie od mocy silniki Hurricane mają podwójne doładowanie.
Ram 1500 Laramie
Gamę uzupełnia silnik Pentastar 3.6V6 z technologią mild hybrid, generujący 305 KM i 364 Nm.
Wszystkie trzy jednostki napędowe parowane są ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów. Ram 1500 posiada pięć trybów jazdy (Normal, Tow, Snow, Sport i Offroad) i może mieć napęd 4x4 oraz pneumatyczne, regulowane zawieszenie.
Ram 1500 Laramie
Ram 1500. Wersje i ceny
Ram 1500 po modernizacji jest dostępny w dwóch wersjach terenowych. Ram 1500 Rebel ma poprawione kąty natarcia, zejścia i rampowy, dzięki wyższemu o 1 cal zawieszeniu i 33-calowym oponom terenowym. Auto posiada również płyty chroniące podwozie i amortyzatory Bilstein.
Ram 1500 Rebel
Natomiast Ram 1500 RHO to wersja jeszcze bardziej ekstremalna - ma zawieszenie podniesione o 2 cale, 35-calowe opony i 40 proc. większy skok tylnego zawieszenia.
Ram 1500 RHO
Na drugim końcu stoi luksusowa wersja Tungsten wyposażona m.in. w fotele z regulacją w 24 płaszczyznach i masażem, wysokiej klasy system grający, 22-calowe felgi aluminiowe czy zderzaki w kolorze nadwozia.
W Europie nowy Ram 1500 będzie dostępny w wersjach Tradesman, Big Horn, Laramie, Rebel, Limited Tungsten i RHO. Sugerowane ceny zaczynają się od 62 tys. euro bez podatku.
Ram 1500 Tungsten
Ram 1500 w wersji elektrycznej
Ram zapowiada, że w drugiej połowie 2025 roku zaprezentuje Rama 1500 REV, czyli w wersji elektrycznej. Pojazd będzie zbudowany na platformie STLA i wyposażony w gigantyczny akumulator o pojemności 168 kWh, dzięki czemu zasięg ma przekraczać 550 km (teoretycznie).
Ram 1500 REV
Ładowność elektrycznego Rama ma wynosić 1,2 tony, pojazd będzie mógł ciągnąć przyczepę o masie 6,3 tony. Gdyby nie zmiana przepisów to wersją elektryczną nie dałoby się już jechać z prawem jazdy kategorii B.