Europejski oddział Nissana zakończył rok 2017 z rekordowym wynikiem sprzedaży oraz celebrując kolejny sukces swojego flagowego modelu. Po zaledwie dekadzie od rynkowego debiutu z linii montażowej fabryki Nissana w Wielkiej Brytanii wyjechał trzymilionowy egzemplarz modelu Qashqai.
Nissan Qashqai
To osiągnięcie zakładów Nissana w angielskim Sunderland zbiegło się w czasie z odnotowaniem najlepszego całorocznego wyniku sprzedaży w Europie: w 2017 roku firma sprzedała łącznie 762 574 pojazdy marek Nissan i Datsun, co przekłada się na wzrost o 3,8% w stosunku do 2016 roku. W rezultacie Nissan osiągnął 3,7% udziału w europejskim rynku, w ramach którego szczególnie wyróżniły się Hiszpania (wzrost sprzedaży o 9,4%), Francja (wzrost sprzedaży o 3%) i Rosja (wzrost sprzedaży o 12,4%).
W Polsce Nissan sprzedał 15 636 pojazdów (+8,9%), dzięki czemu zdobył pozycję lidera w segmencie crossoverów oraz pojazdów elektrycznych.
Nissan Qashqai
W uzyskaniu rekordowych wyników kluczową rolę odegrał Qashqai, który po raz kolejny zanotował najlepszy wynik w swojej historii, notując wzrost sprzedaży o 1,2%. W zakładach w Sunderland wyprodukowano rekordową liczbę 346 856 egzemplarzy tego kompaktowego crossovera, z czego 265 520 sprzedano w Europie.
Od ponad 10 lat Nissan Qashqai utrzymuje pozycję najpopularniejszego kompaktowego crossovera.
Nissan Qashqai
Nissan spodziewa się w 2018 roku kolejnego wzrostu sprzedaży w Europie i Rosji - na poziomie 2%, do 20,2 miliona pojazdów. Nissan spodziewa się wzrostu europejskiego rynku o 1%, do 18,4 miliona pojazdów oraz wzrostu w Rosji o 7%, do 1,8 miliona.
W ubiegłym roku Nissan Qashqai przeszedł kurację odmładzającą. Zmiany dotyczą czterech obszarów: uwspółcześnionej stylistyki nadwozia, wyższej jakości wykończenia wnętrza, lepszych właściwości jezdnych oraz nowych technologii Nissan Intelligent Mobility.
W październiku 2016 roku Nissan ogłosił, że zupełnie nowa, trzecia generacja modelu Qashqai także będzie produkowana w zakładach w Wielkiej Brytanii. W grudniu w Sunderland ruszyła produkcja kolejnej generacji Nissana LEAF. W zakładach tych produkowany jest też crossover Juke oraz modele Infiniti Q30 i QX30. Uruchomiony 30 lat temu zakład jest największą w historii fabryką samochodów w Wielkiej Brytanii.
Cieniem nad przyszłością zakładu w Sunderland kładzie się Brexit. Ponieważ zdecydowana większość produkcji trafia na eksport, angielski rząd musi wynegocjować dostęp do rynków europejskich. Inaczej Nissan nie będzie miał sentymentów i przeniesienie produkcję na kontynent.