Renault kontynuuje ofensywę modelową w segmencie SUV-ów. Zapoczątkował ją Austral, który debiutował w 2022 roku, a do polskich salonów trafił na początku roku 2023, zastępując Kadjara. W tym roku Francuzi zaprezentowali Espace'a nowej generacji, który nie jest już minivanem, ale powiększoną wersją Australa, opcjonalnie siedmiomiejscową.
Renault Rafale
Natomiast na salonie lotniczym na lotnisku Le Baourget pod Paryżem zadebiutowało Renault Rafale, które stanie się flagowym modelem francuskiej marki.
Renault Rafale ma wiele wspólnego z Australem i Espace'm. Wszystkie trzy modele będą budowane na tej samej platformie - modułowej płycie podłogowej CMF-CD. O ile jednak Espace to po prostu powiększony Austral, to Rafale jest już zupełnie innym stylistycznie modelem, chociaż rozstaw osi ma identyczny jak Espace (274 cm).
Renault Rafale
Samochód otrzymał zupełnie inaczej zaprojektowany pas przedni, całkowicie inne jest również ukształtowanie tylnej części nadwozia, które - podobnie jak w Arkanie - opada szybko, niczym w samochodzie coupe. Rafale ma 4,71 m długości, 1,86 m szerokości i 1,61 m wysokości, co oznacza, że jest o 1 cm krótsze, o 4 cm niższy i o 2 cm szersze niż w Espace.
Pojemność bagażnika wynosi 530 litrów, nawet nieco więcej niż w Australu.
Renault Rafale
Natomiast wnętrze samochodu jest już identyczne jak w Australu i Espace (a także Megane E-tech). W kabinie znajdziemy dwa ekrany: cyfrowych zegarów i wizualnie połączony, piony ekran systemu inforozrywki. Sam system to Android Automotive, dzięki czemu samochód posiada np. mapy Google.
Nie ma również niespodzianki w zakresie napędów. Renault Rafale może być napędzane przez jeden z dwóch hybrydowych układów napędowych, znanych już z Australa i Espace'a.
Renault Rafale
Bazowa wersja to układ E-Tech Hybrid, oparty o trzycylindrowy spalinowy silnik o pojemności 1,2, jest tzw. pełna hybryda, pozbawiona możliwości ładowania. Moc systemowa wynosi 200 KM.
Druga wersja to już hybryda typu plug-in, z napędem na wszystkie koła i mocą systemową 300 KM. Nie przewiduje się natomiast Rafale o napędzie elektrycznym.
Renault Rafale będzie produkowane w hiszpańskiej Palencii, w tym samym zakładzie, w którym powstają Espace i Austral.