Seat Leon trzeciej generacji został zbudowany na nowej, modularnej płycie podłogowej koncernu Volkswagen o nazwie MQB. Samochód debiutował i wszedł na rynek w 2012 roku. W marcu roku 2013 pojawił się Leon SC, czyli wersja trzydrzwiowa, a we wrześniu tego samego roku na salonie we Frankfurcie debiutowało kombi.
Leon III to kolejny nowy model Seata po zaprezentowanych niewiele wcześniej miejskim Mii i Toledo. O ile jednak Mii jest bliźniakiem Volkswagena Up!, a Toledo - Skody Rapid, o tyle Leon otrzymał własną stylizację i jest pierwszym modelem, który otrzymał nowe, lekko zmodyfikowane logo marki.
Samochód ma 4,26 m długości, co oznacza, że wbrew panującej tendencji do powiększania nowych modeli, jest krótszy od obecnej generacji o 5 cm. Nie ma natomiast niespodzianki, jeśli chodzi o rozstaw osi. Jest on o 6 cm większy, co oznacza, że pasażerowie na tylnej kanapie będą mieli znacznie więcej miejsca niż obecnie.
Krótsze nadwozie i większy rozstaw osi oznaczają również krótkie zwisy nadwozia. Co ciekawe, udało się zwiększyć pojemność bagażnika z 340 do 380 litrów.
Od 2014 roku Leon dostępny jest w sportowej wersji Cupra, wówczas pod maskę trafił silnik 2.0 TSI o mocy 265 lub 280 KM. Jednocześnie zadebiutowały dwie wersje nadwoziowe - 3- i 5-drzwiowa. Rok później zaprezentowano Leona Cupra ST, czyli wersję kombi.
W lutym 2016 pojawił się Leon Cupra po kuracji wzmacniającej, która zaowocowała mocą 290 KM. Nazwany Cupra 290 samochód miał krótką historię, bowiem już jesienią zaprezentowano wersję o mocy 300 KM.
Równo rok później, a więc jesienią 2017 zadebiutował Leon Cupra R. W wersji ze skrzynią manualną model ten dysponował mocą 310 KM (z przekładnią DSG - 300 KM).