Na specjalnym pokazie w Tel Awiwie Skoda oficjalnie zaprezentowała nowy model - Scala to następca Rapida Spaceback, samochód pozycjonowany powyżej tego pojazdu, znajdujący się całkiem blisko Octavii.
Skoda Scala
Skoda Scala zbudowana została na bazie modułowej płyty podłogowej grupy Volkswagena MQB A0, jest pierwszym modelem Skody korzystającym z tego rozwiązania.
Scala ma 436 cm długości, 179 cm szerokości i 147 cm wysokości. Co ważne dla objętości wnętrza, rozstaw osi wynosi 265 cm, czyli o 5 cm więcej niż w Rapidzie Spaceback i tylko 4 cm mniej niż w Octavii.
Skoda Scala
Czesi zapewniają, że dzięki temu wnętrze będzie niemal tak obszerne, jak w Octavii. Pojemność bagażnika to 467 litrów. W razie potrzeby można złożyć tylne fotele, dzięki czemu pojemność przestrzeni bagażowej rośnie do 1410 litrów.
Czesi zapowiadają, że Scala jest pierwszym modelem narysowanym zgodnie z nowym językiem projektowania Skody. W praktyce jednak mamy raczej do czynienia z ewolucją niż rewolucją - w liniach modelu bez problemu rozpoznamy czeską markę, a największą ekstrawagancją jest napis Skoda na klapie bagażnika, który zastąpuje zwyczajowo umieszczane tam logo.
Skoda Scala
Skoda Scala ma być pojazdem doskonale wyposażonym. Wirtualny kokpit, dostępny jako opcja, ma przekątną 10,25 cala i pozwala kierowcom na personalizację ustawień i wybór jednego spośród pięciu dostępnych widoków.
Natomiast wyświetlacz systemu infotainment, znajdujący się powyżej deski rozdzielczej na wysokości wzroku kierowcy, może mieć wielkość od 6,5 do 9,2 cala i, wg zapewnień Skody, w nowej koncepcji wnętrza, ma stanowić jego centralny element.
Skoda Scala
Standardowe wyposażenie stanowią systemy Side Assist i Front Assist z systemem automatycznego hamowania w ruchu miejskim. Za dopłatą otrzymamy natomiast adaptacyjny tempomat działający do prędkości 210 km/h, czy system automatycznego parkowania Park Assist.
Również w opcji znajdzie się adaptacyjne zawieszenie, które będzie można przestawić w tryb Sport za pomocą systemu wyboru trybu jazdy Driving Mode Select.
Skoda Scala
Skoda Scala będzie napędzana trzema silnikami benzynowymi, jednym wysokoprężnym i jednym przystosowanym do jazdy na gazie ziemnym CNG.
Pod maską wersji bazowej znajdzie się trzycylindrowy silnik 1.0 TSI o mocy 95 KM, łączony z manualną skrzynią o pięciu przełożeniach. Silnik ten będzie dostępny również w wersji 115-konnej, wówczas współpracuje z manualną skrzynią 6-biegową, lub 7-biegową, dwusprzęgłową DSG.
Skoda Scala
Na szczycie gamy znajdzie się jednostka 1.5 TSI o mocy 115 KM (również dostępna ze skrzynią manualną lub 7-biegową DSG). Wszystkie silniki posiadają filtr cząstek stałych.
Jedyny diesel to silnik 1.6 TDI o mocy 115 KM (moment obrotowy 250 Nm), łączony z 6-biegowym manualem lub 7-biegową skrzynią DSG. Silnik ten posiada nie tylko filtr cząstek stałych, ale i katalizator SCR, który redukuje ilość tlenków azotu wykorzystując czynnik AdBlue.
Nieco później, ale również w przyszłym roku, oferta zostanie poszerzona o 90-konny silnik 1.0 G-TEC, przystosowany do jazdy na benzynie i gazie ziemnym.
Skoda Scala trafi do salonów w pierwszej połowie przyszłego roku.