Smart zaprezentował model, który otwiera nowy rozdział w historii marki. Samochód nosi symboliczną nazwę #1.
Smart #1
Przypomnijmy, w 2019 roku ogłoszono, że Daimler nie będzie już jedynym właścicielem Smarta. Połową akcji sprzedano chińskiej firmie Geely (do której należy m.in. Volvo), tworząc spółkę joint-venture. Ustalono jednocześnie, że Geely wybuduje w Chinach nową fabrykę, w której będzie produkowana nowa generacja Smartów. Z kolei opracowanie tych samochodów miało pozostać w gestii Daimlera.
#1 to pierwszy Smart opracowany w nowej spółce. Samochód będzie produkowany w Chinach i stamtąd eksportowany na różne rynki, w tym do Europy.
Smart #1
Smart #1 to wcale nie taki mały crossover o napędzie elektrycznym. Wprost przeciwnie - jest największym i najmocniejszym modele w historii Smarta.
Samochód ma 427 cm długości przy rozstawie osi wynoszącym 275 cm. To oznacza, że klasyfikujemy w segmencie samochodów kompaktowych. Dla porównania - Smart ForFour miał nadwozie o długości 350 cm, a model ForTwo - zaledwie 274 cm. Czyli cały Smart ForTwo zmieści się między osiami Smarta #1...
Smart #1
Wnętrze nowego Smarta jest cyfrowe. Ekran cyfrowych zegarów ma 12,8 cala, natomiast dotykowy na konsoli centralnej - 9,2 cala.
Smart #1 jest napędzany pojedynczym silnikiem o mocy 272 KM i momencie 343 Nm, który zabudowano przy tylnej, napędzanej osi. W podłodze między osiami zabudowano baterię o pojemności 66 kWh, co ma zapewniać zasięg przekraczający 400 km. Ładowanie możliwe jest z mocą do 150 kW, dzięki czemu baterię można naładować do 80 proc w pół godziny.
Smart #1
Ponadto dostępna będzie wersja Brabus napędzana silnikiem o mocy 429 KM i momencie 543 Nm. Taki samochód osiąga 100 km/h w 3,9 s, prędkość maksymalna jest ograniczona do 180 km/h.
Smarta #1 można zamawiać w przedsprzedaży w Niemczech, Holandii i Wielkiej Brytanii. Na razie dostępna jest tylko limitowana edycja Launch Edition, cechująca się bogatym wyposażeniem. W Niemczech ten samochód kosztuje 41 500 euro.
Zamówienia na zwykłe wersje będzie można składać dopiero od drugiego kwartału 2023 roku.