Smart ma już 20 lat. Pierwszy model tej marki, czyli Smart Fortwo debiutował na salonie we Frankfurcie w 1997 roku i wywołał niemałą sensację. Produkcja seryjna ruszyła natomiast nieco później, bo w lipcu 1998 roku.
Smart Forfour I
Od tamtej pory nabywców znalazło już ponad 2,2 mln Smartów. W pewnych kręgach samochód stał się niemal kultowy. Dziś już wiadomo, że Smart będzie pierwszą marką samochodów na świecie, która będzie sprzedawała wyłącznie auta o napędzie elektrycznym.
Pomysł zbudowania malutkiego auta miejskiego, o długości nieprzekraczającej 2,5 m narodził się w głowie Nicolas Hayeka, założyciela marki Swatch, która specjalizowała się w produkcji zegarków. W 1994 roku Hayek porozumiał się z Mercedesem, jako firmą mającą doświadczenie w produkcji samochodów i tak narodził się Smart.
Smart Forfour II
Pierwsza generacja produkowana była w zakładzie w Hambach we Francji, początkowo auto trafiło do sprzedaży w dziewięciu krajach Europy Zachodniej.
Później nastąpił szybko rozwój marki. Już w 1999 roku pokazano wersję cabrio, która trafiła do produkcji latem 2000 roku. Również w 1999 roku debiutował Smart z silnikiem wysokoprężnym CDI, który zużywał około 3,5 l paliwa na 100 km. Docenili to klienci, bo do wprowadzenia kolejnej generacji Smarta w 2007 roku sprzedano 140 tys. aut z tym typem napędu.
Smart Coupe
Kolejne lata przyniosły nowe modele Smarta. W 2002 pokazano Smarta Crossblade, który wyróżniał się tym, że nie miał drzwi, dachu ani owiewek, rok później auto w niewielkiej serii trafiło do sprzedaży. Również w 2003 roku pokazano Smarta Roadster i Smarta Coupe, które miały dostarczać więcej frajdy osobom lubiącym nieco szybszą jazdę. 2004 rok to data debiutu czteroosobowego Smarta Forfour. To auto okazało się jednak niewypałem, z produkcji zniknęło już po dwóch latach.
Smart Fortwo II
W 2007 roku pojawiła się druga generacja Smarta Fortwo. Auto otrzymało większy rozstaw osi, nieco większe nadwozie, poprawiono poziom bezpieczeństwa. W ofercie znajdowały się silniki benzynowe o mocy 61, 71 i 84 KM o 45-konny diesel. Auto sprzedawano nie tylko w Europie, ale również w USA i Chinach.
W 2010 i 2012 roku model przechodził modernizacje.
Smart Fortwo III
W 2014 roku pojawiła się trzecia generacja Smarta Fortwo oraz druga - Smarta Forfour. Tym razem pojazdy opracowano wspólnie z Renault. Z oferty zniknął diesel, gama obejmowała wyłącznie benzynowe silniki o mocy 60, 71 i 90 KM, dostępna była zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa. W 2016 roku pojawiła się wersja Brabus napędzana doładowanym silnikiem o mocy 109 KM, a rok później - elektryczny Smart Electric Drive z silnikiem mocy 81 KM.
To właśnie ten ostatni model określił przyszłość marki. W Ameryce już do 2017 roku tylko ten model jest dostępny w sprzedaży, a ogłoszono również, że od 2020 Smart będzie sprzedawał wyłącznie auta elektryczne.