Czy przyszłość europejskich miasto to małe samochody elektryczne? Tak sądzie coraz większa liczba producentów, do których dołączyła ostatnio Toyota. Japończycy zaprezentowali miejskie autko o napędzie bateryjnym o nazwie FT-Me Concept.
- Toyota FT-Me jak Smart Fortwo
- Toyota FT-Me już dla nastolatków
- Toyota FT-Me ma jeździć niemal za darmo
Toyota FT-Me jak Smart Fortwo
Toyota Motor Europe zaprezentowała pojazd FT-Me Concept. Prototyp przedstawia wizję zelektryfikowanej miejskiej mobilności. Inspiracją dla FT-Me były rozwiązania ułatwiające mobilność, które Toyota przygotowała na igrzyska olimpijskie i paraolimpisjkie w Tokio w 2021 roku i w Paryżu w 2024 roku.
T-Me jest malutkim, dwumiejscowym pojazdem o długości nieznacznie poniżej 2,5 metra, czyli mniej więcej takiej, jaką miał Smart Fortwo pierwszej generacji (druga generacji była już dłuższa o 19 cm). To oznacza, że pojazd zajmuje zaledwie pół miejsca parkingowego, a gdy możliwe jest parkowanie prostopadłe to tylko jedną trzecią.

Toyota FT-Me Concept
Toyota FT-Me już dla nastolatków
Toyotę FT-Me można prowadzić posiadając podstawowe prawo jazdy, co oznacza, że w niektórych krajach za kierownicą tego pojazdu można usiąść już w wieku 14 lat. Jak będzie w Polsce? Dokładnie nie wiadomo, bowiem od 14 lat można mieć prawo jazdy kategorii AM, a od 16 - kategorii B1. Pierwsza z nich umożliwia jazdę czterokołowcami lekkimi (350 kg masy własnej i prędkość ograniczona do 45 km/h), a druga - czterokołowcami z unijną homologacją L7e (masa 400 kg, silnik o mocy 15 kW/20,4 KM, prędkość ograniczona do 100 km/h). Toyota nie zdradziła mocy i osiągów FT-Me.

Toyota FT-Me Concept
Toyotę FT-Me zaprojektowano tak, by zapewniała doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach, co jest ważne w ruchu miejskich i podczas parkowania. Pojazd jest również wyposażony w zaawansowane funkcje łączności, umożliwiające bezproblemową integrację ze smartfonem, co ułatwia codzienne bezkluczykowe korzystanie z auta. Specjalna kierownica pozwala na prowadzenie pojazdu, bez używania pedałów, dzięki czemu mogą z niego korzystać osoby na wózkach inwalidzkich.

Toyota FT-Me Concept
Toyota FT-Me ma jeździć niemal za darmo
Małe wymiary i niska masa oznacza niskie zużycie energii. Toyota przekonuje, że FT-Me ma zużywać trzykrotnie mniej energii niż samochód elektryczny z dużą baterią (zakładając 20 kWh/100, byłoby to mniej niż 7 kWh/100 km).

Toyota FT-Me Concept
Ponadto FT-Me wyposażono w dach z panelami fotowoltaicznymi, które doładowują główny akumulator trakcyjny i mogą zwiększyć zasięg o 20-30 km każdego dnia, co w zależności od pogody może umożliwić codziennie poruszanie się po mieście bez konieczności ładowania z gniazdka.
Na razie nie wiadomo, czy pojazd oparty o FT-Me Concept trafi do produkcji seryjnej.