Toyota Prius zadebiutowała w Polsce 20 lat temu. To właśnie druga generacja Priusa, w 2004 roku, zapoczątkowała rozwój polskiego rynku zelektryfikowanych aut.
- Toyota Prius I
- Toyota Prius II
- Toyota Prius III
- Toyota Prius IV
- Toyota Prius V
Toyota Prius I
Toyota Prius I generacji debiutowała w 1997 roku. Był samochód segmentu B, spokrewniony z Yarisem. Druga generacja, z którą polscy kierowcy mogli już się zapoznać, zyskała zupełnie nową konstrukcję, większe wymiary oraz nadwozie liftback o jednoznacznie kojarzonej z Priusem opływowej sylwetce klina.
Ten model nie był oficjalnie dostępny na rynku polskim.
Toyota Prius I
Toyota Prius II
W Polsce można było kupić dopiero Toyotę Prius II generacji. Był to kompaktowy liftback o opływowej sylwetce i futurystycznym wnętrzu.
Pierwszy egzemplarz w Polsce został sprzedany w czerwcu 2004 roku w Szczecinie. Było to auto w wersji Sol z automatyczną klimatyzacją, elektrycznie sterowanymi szybami i lusterkami, wielofunkcyjnym wyświetlaczem, radiem z możliwością obsługi z kierownicy, 9 głośnikami czy kurtynami powietrznymi z przodu i z tyłu. Cennik Priusa obejmował także konfigurację Sol+Navi doposażoną w nawigację satelitarną oraz system głośnomówiący Bluetooth z przyciskami na kierownicy do odbierania i zawieszania połączeń.
Toyota Prius II
Napęd hybrydowy z silnikiem 1.5 o łącznej mocy 110 KM był o 15% wydajniejszy od poprzednika. Nowością był konwerter Boost, który pozwala łączyć silnik elektryczny z baterią. Udoskonalona, mocniejsza bateria niklowo-wodorkowa oraz o połowę mocniejszy, 68-konny silnik elektryczny zwiększyły rolę napędu elektrycznego, który teraz nie tylko obniżał zużycie paliwa, ale także wspierał silnik benzynowy podczas przyspieszania, poprawiając dynamikę auta. Rozpędzenie do 100 km zajmowało Priusowi 10,9 s, a w trybie EV auto mogło się poruszać do prędkości 45 km/h.
Toyota Prius III
Toyota Prius III generacji debiutowała w 2009 roku i to ona zadecydowała o globalnym sukcesie hybryd Toyoty. Prius stał się ulubionym samochodem gwiazd Hollywood oraz ikoną ekologicznej motoryzacji, ugruntowując swoją pozycję lidera rynku hybryd.
Napęd hybrydowy trzeciej generacji oferował jeszcze większą moc (134 KM) i lepszą dynamikę (przyspieszenie do 100 km w 10,4 s), a jednocześnie zużycie paliwa poniżej 4 l/100 km i zredukowaną o 14% emisję CO2.
Toyota Prius III
Prius III wyróżniał się na rynku stylistyką, futurystycznym wnętrzem z wysoko umieszczonym tunelem środkowym i centralnym wyświetlaczem pod przednią szybą zamiast klasycznych zegarów.
Polscy kierowcy mogli wyposażyć Priusa m.in. w dwustrefową klimatyzację automatyczną, nawigację, dach panoramiczny, wyświetlacz Head Up Display na przedniej szybie czy inteligentny kluczyk, do których z czasem dołączył m.in. system automatycznego parkowania.
We wrześniu 2012 roku polski oddział Toyoty opublikował cenniki dwóch modeli, dzięki którym powstała cała rodzina Priusa. Pierwszy to 7-osobowy minivan Prius +, który w Europie Zachodniej szybko został doceniony m.in. przez taksówkarzy, stając się częstym widokiem na ulicach europejskich miast.
Toyota Prius III
Drugim był Prius Plug-in – hybrydowy liftback ładowany z gniazdka. W tym modelu, tak jak w każdej hybrydzie Toyoty, energia w baterii była generowana podczas jazdy dzięki hamowaniu rekuperacyjnemu, ale oprócz tego kierowca mógł dodatkowo naładować baterię z gniazdka lub ładowarki, zyskując do 25 km ciągłej jazdy w trybie elektrycznym.
Toyota Prius IV
W połowie ubiegłej dekady prezydent Toyoty, Akio Toyoda, zapowiedział radykalną reformę sposobu projektowania i produkcji samochodów. Nowa Globalna Architektura Toyoty (TNGA) wprowadzała ujednolicony na całym świecie system oparty na pięciu modułowych platformach i nowej generacji napędów.
Toyota Prius IV
Pierwszym modelem zaprojektowanym w TNGA był zaprezentowany jesienią 2015 roku na salonie we Frankfurcie Prius czwartej generacji, do którego rok później dołączył Prius Plug-in Hybrid.
Auto, które trafiło do polskich salonów w 2016 roku, nie miało sobie równych pod względem wydajności napędu. Średnie zużycie paliwa wg ówczesnej normy NEDC, wynosiło tylko 3,3 l/100 km, aż o 15% mniej niż w poprzednim modelu. Był to rezultat na poziomie o dwa segmenty mniejszego Yarisa Hybrid. W kwestii emisji CO2 udało się osiągnąć spektakularny wynik 76 g/km wg NEDC, i to na 5 lat przed wejściem w życie europejskiej normy 95 g/km.
Toyota Prius IV
Nowy model pod względem wymiarów i komfortu awansował do segmentu D, poszerzając gamę hybryd Toyoty o kolejną klasę pojazdów. Tym samym Prius przestał konkurować z Aurisem Hybrid, natomiast uzupełnił wybór napędów w klasie aut średniej wielkości jako hybrydowa alternatywa dla Avensisa.
Toyota Prius V
Nowy model pod względem wymiarów i komfortu awansował do segmentu D, poszerzając gamę hybryd Toyoty o kolejną klasę pojazdów. Tym samym Prius przestał konkurować z Aurisem Hybrid, natomiast uzupełnił wybór napędów w klasie aut średniej wielkości jako hybrydowa alternatywa dla Avensisa.
Toyota Prius V
Model, który zadebiutował w 2023 roku, radykalnie zmienił charakter. Prius piątej generacji to liftback o najlepszych osiągach w historii modelu – rozwinięcie prędkości 100 km/h zajmuje mu tylko 6,7 s. W tym aucie kierowcy lubiący dynamiczną jazdę z łatwością mogą zapomnieć, że siedzą za kierownicą ikony ekologicznej motoryzacji. Tyle tylko, że auto nie jest już dostępna jako klasyczna hybryda, a wyłączanie jako hybryda plug-in z napędem o mocy systemowej 233 KM.
Samochód posiada baterię o pojemności 13,6 kWh, która zapewnia zasięg w trybie elektrycznym do 72-86 km, w zależności od wersji wyposażenia (wg WLTP).
Toyota Prius - generacje I - IV
Toyota Prius zapoczątkowała w Polsce proces popularyzacji zelektryfikowanych napędów, który w kolejnych latach nabierał tempa. Do dziś Toyota – największy i najbardziej doświadczony producent hybryd, sprzedała w naszym kraju ponad 300 tys. samochodów z tym napędem. W 2024 roku hybrydy stanowią 86% sprzedaży Toyoty w Polsce.