W 2017 roku Mazda wprowadziła na rynek nową, drugę generację modelu CX-5. Tym samym można liczyć na spadek cen I generacji tego pojazdu.
Czy warto zainteresować się z używaną Mazdą CX-5?
Mazda CX-5 po liftingu
Mazda CX-5 debiutowała w 2012 roku, jesienią 2014 roku na salonie w Los Angeles pojawiła się wersja po liftingu (samochód do Polski trafił w 2013 roku). Jest to kompaktowy crossover, a więc pojazd, który należy do najbardziej dynamicznie rosnącego segmentu.
Jest to jednocześnie jeden z niewielu dostępnych w Europie samochodów wciąż produkowanych w Japonii i jeden z niewielu wciąż dostępnych z silnikami wolnossącymi.
Oczywiście Mazdę również dotyczą coraz ostrzejsze normy emisji spalin. By je spełnić Japończycy zdecydowali się na inną drogę niż downsizing - opracowali silniki rodziny SkyActiv. Pod tą nazwą kryją się wolnossące jednostki benzynowe i wysokoprężne, w których zastosowano szereg technologii mających obniżyć zużycie paliwa. W silnikach benzynowych zwiększono np. stopień kompresji (do 14:1), a w dieslach - zmniejszono. Poza tym zastosowano bezpośredni wtrysk paliwa i system start-stop.
Mazda CX-5
Dodatkowo nadwozie Mazdy CX-5 wykonano w całości ze stali wysokowytrzymałej, przez co mogła ona być cieńsza i lżejsza (nadwozie straciło na wadze około 100 kg).
Mazda CX-5 wśród użytkowników cieszy się dobrą opinią, o czym świadczy relatywnie nieduży spadek wartości. Na szczęście do przeszłości należą problemy z rdzą, które mocno nadszarpnęły wizerunek marki. Dziś korozja na CX-5 świadczy raczej o niechlujnie wykonanych naprawach powypadkowych.
Na korzyść Mazdy świadczy również fakt, że oferta samochodów używanych jest mocno ograniczona, a już ze świecą szukać samochodów z polskich salonów. Na rynku wtórnym dominują samochody z silnikami benzynowymi, diesli - ze względu na dużą pojemność (2.2 l) i wyższy próg akcyzy - jest niewiele.
Mazda CX-5 po liftingu
Decydując się na auto z silnikiem benzynowym należy pamiętać o bezpośrednim wtrysku paliwa, co oznacza spore problemy z przeróbką na gaz. Co prawda istnieją już specjalne instalacje, ale po pierwsze są drogie, po drugie - zużywają nie tylko LPG, ale również benzynę, która wykorzystywana jest do chłodzenia wtryskiwaczy. To wszystko podważa ekonomiczny sens instalacji.
A ile benzyny zużywają benzynowe silniki SKyActiv? Można powiedzieć, że jak na pojemność 2.0 niedużo, ale na pewno nie tyle, ile obiecuje producent. W mieście należy liczyć się z wynikiem do 11 l/100 km, za to spokojna jazda w trasie pozwoli zejść nawet do 7 l/100 km.
Diesel jest oczywiście oszczędniejszy, ale znacznie droższy w zakupie, ponadto może doświadczać problemów z filtrem cząstek stałych.
Mazda CX-5 generalnie należy do samochodów bezawaryjnych, co jest dobrą informacją szczególnie, że przeważnie brak jest tanich zamienników i zdani jesteśmy na drogie, oryginalne części zamienne.
Zdecydowana większość samochodów ma napęd na koła przedniej osi, ale istnieją również wersje 4x4. Dostępne są wersje przekładniami manualnymi i automatycznymi.
Wyposażenie Mazdy CX-5 może być bardzo bogate. W zależności od wersji obejmować może układ automatycznego hamowania (SCBS), który pomaga uniknąć lub zminimalizować konsekwencje kolizji przy prędkościach poniżej 30 km/h, system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu (LDW), układ monitorowania tyłu pojazdu (RVM), ostrzegający przed pojazdami jadącymi z tyłu i znajdującymi się w martwym punkcie lusterek czy system automatycznego przełączania świateł drogowych na mijania.