Podobnie jak GTI oznacza usportowione wersje samochodów spalinowych, tak GTX wyróżnia najmocniejsze wersje modeli z rodziny ID. Po modelu ID.4 GTX zadebiutują kolejne oznaczone nowym skrótem.
Volkswagen ID.4 GTX
Do 2030 roku Volkswagen chce zwiększyć udział modeli elektrycznych w sprzedaży do 70% (na rynkach Europejskich). ID.4 należy do największej na świecie klasy aut – klasy kompaktowych SUV-ów. Z tego powodu ma on strategiczne znaczenie dla prowadzonej przez koncern Volkswagen ofensywy w dziedzinie samochodów elektrycznych. Już w zeszłym roku niemiecki koncern potroił sprzedaż elektrycznych aut, a najpóźniej do 2025 roku zamierza stać się światowym liderem w ich produkcji.
Volkswagen ID.4 GTX
Układ napędu na cztery koła w Volkswagenie ID.4 GTX zaprojektowano w zupełnie nowy sposób. Jego elementami są dwa silniki elektryczne napędzające – za pośrednictwem jednostopniowej przekładni – tylne i przednie koła samochodu. W przeciwieństwie do tradycyjnych układów napędowych na cztery koła, między osiami w ID.4 GTX nie ma mechanicznego połączenia, dlatego podłoga w kabinie pasażerskiej jest płaska.
Elektryczne silniki ID.4 GTX są małe i lekkie. Przy tylnej osi pracuje stale wzbudzony silnik synchroniczny (PSM) o mocy 150 kW (204 KM). Przy osi przedniej zamontowano jednostkę asynchroniczną (ASM).
Volkswagen ID.4 GTX
Moc systemowa elektrycznego układu napędowego to 220 KW, czyli 299 KM. Umożliwia to najmocniejszemu modelowi z rodziny ID.4 uzyskanie przyspieszenia od zera do 60 km/h w ciągu 3,2 sekundy i od zera do 100 km/h w ciągu 6,2 s. Ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna wynosi 180 km/h.
Silniki elektryczne ID.4 GTX pobierają prąd z baterii akumulatorów o pojemności 82 kWh, dzięki czemu zasięg samochodu na przekraczać 480 km. Duże akumulatory wpływają też na masę auta, która przekracza 2200 kg.
Klienci w Polsce mogą już zamawiać ID.4 GTX. Cena podstawowa modelu wynosi 226 190 złotych. Za te pieniądze otrzymamy auto wyposażone m.in. w 20-calowe felgi, asystenta pasa ruchu, adaptacyjny tempomat, matrycowe reflektory i system infotainment oparty o 10-calowy ekran dotykowy.