chceauto.pl
x
Volvo 240. Kiedyś hit, dziś klasyk

Volvo 240. Kiedyś hit, dziś klasyk

Porady i rynek
Redakcja ChceAuto.pl 2014-08-18
W dzisiejszych czasach średni czas życia modelu to 6 lat. Samochody typu Volvo XC90, które produkowano przez 12 lat, to wyjątki spowodowane raczej kłopotami producenta niż jego świadomą decyzją.

Jednak dawniej było inaczej. Samochodem, który na trwałe zapisał się w historii szwedzkiej marki, który produkowano przez 19 lat i który znalazł około 2,8 mln nabywców jest model 240. Volvo właśnie świętuje 40. rocznicę prezentacji tego pojazdu.

Volvo 245 DL
Volvo 245 DL
Volvo 240 przedstawiono mediom dokładnie 21 sierpnia 1974 roku. Samochód oparto na serii 140, ale zmiany były bardzo duże. Charakterystyczny wygląd przodu zaczerpnięto z pokazano dwa lata wcześniej prototypu o nazwie VESC (Volvo Experimental Safety Car), który był demonstratorem technologii bezpieczeństwa (pojazd ten posiadał m.in. strefy zgniotu, ABS, poduszki powietrzne, automatyczne pasy i kamerę cofania). W stosunku do serii 140, model 240 był dłuższy o 13 cm, a większy rozmiar został wykorzystany przez... większe zderzaki.

Auto było napędzane nowym silnikiem benzynowym (oznaczenie B21), który był dostępny w wersji z gaźnikiem (moc 97 KM) lub wtryskiem (123 KM). Zawieszenie przednie oparto o kolumny McPhersona, układ kierowniczy był oparty o przekładnię zębatkową.

Volvo 244 DL
Volvo 244 DL
W październiku 1974 roku ruszyła produkcja lepiej wyposażonego Volvo 260 (w wersjach DL i GL). Samochód posiadał silnik V6 (B27) o pojemności 2.7 l i mocy 140 KM. Jednostkę produkowano we Francji w fabryce Renault, była bowiem owocem współpracy Citroena, Renault i Volvo.

Oferta silnikowa była stopniowa poszerzana. W 1979 pojawił się sześciocylindrowy diesel, który opracowano wspólnie z Volkswagenem, na niektórych rynkach dostępna była wersja pięciocylindrowa. W 1981 roku debiutował model 244 turbo z doładowanym silnikiem wysokoprężnym o mocy 155 KM. Sensację wzbudziła natomiast wersja 245 turbo - był pierwszy samochód typu kombi z benzynowym silnikiem z doładowaniem.

Volvo 245 DL
Volvo 245 DL
A skoro jesteśmy przy nadwoziu - Volvo 240 było sprzedawane w wersjach dwu-, cztero- i pięciodrzwiowej, a także jako ekskluzywne coupe (262C, wyprodukowane w liczbie 6622 egzemplarzy w latach 1977-1981 przez Bertone). Dostępna była również wersja z powiększonym rozstawem osi (limuzyna, auto było przedłużone o 70 cm, oznaczenie 264TE i 245T). Inne wersje specjalne to 264 Top Executive (wersja luksusowa) oraz 245 Transfer (przedłużone kombi).

Jesienią 1976 roku w Volvo 240 pojawił się katalizator spalin i sonda Lambda. Tak wyposażone samochody trafiły do amerykańskiej Kalifornii. Znacząca redukcja emisji spalin zaowocowało przyznaniem amerykańskich nagród ekologicznych.

Volvo 240 Turbo rywalizowało w wyścigach samochodowych. W 1985 roku model ten zwyciężył w serii ETCC, czyli europejskich mistrzostwach samochodów turystycznych.

Seria 240 było oczywiście - jak na Volvo przystało - bardzo bezpiecznym samochodem, co zostało uhonorowane kilkoma nagrodami przyznawanymi przez europejskie i amerykańskie organizacje zajmujące się bezpieczeństwem ruchu drogowego.

Volvo 240 produkowano w Szwecji w Goteborgu oraz w Belgii w Ghent. Ostatni egzemplarz opuścił bramy szwedzkiej fabryki 5 maja 1993 roku. Do dziś jest to model Volvo wyprodukowany w największej liczbie egzemplarzy. W ciągu 19 lat powstało dokładnie 1 685 171 egzemplarzy wersji 240 i 177 402 - wersji 260. W sumie daje to liczbę 2 862 573 samochodów.

Dziś Volvo 240 to gratka dla fanów szwedzkiej marki. Szczególnie pożądane są wersje z silnikami benzynowymi turbo. Warto dodać, że wśród użytkowników model ten cieszył się podobną opinią, jak Mercedesy W123 i W124, a więc niezwykle trwałych samochodów. Co ważne, nie ma problemu z częściami zamiennymi, wiele z nich można nabyć nawet przez sieć autoryzowanych serwisów Volvo, co więcej oferta jest stale poszerzana.


Volvo 240. Kiedyś hit, dziś klasyk - GALERIA ZDJĘĆ

Volvo 240. Kiedyś hit, dziś klasykVolvo 240. Kiedyś hit, dziś klasykVolvo 240. Kiedyś hit, dziś klasykVolvo 240. Kiedyś hit, dziś klasyk

Zobacz także

Volvo 140. Pierwsza "cegła" kończy 50 lat!

Volvo 140. Pierwsza "cegła" kończy 50 lat! 2016-07-20

Mija właśnie pół wieku od debiutu pierwszego "kanciastego" Volvo - modelu 140. Było to również pierwsze auto szwedzkiej firmy wyprodukowane w liczbie ponad 1 mln egzemplarzy! Oficjalna premiera modelu odbyła się 17 sierpnia 1966 roku. W sali...
Auto Nostalgia 2014

Auto Nostalgia 2014 2014-05-25

W Warszawie, już po raz trzeci, odbył się salon dawnej motoryzacji - Auto Nostalgia. W halach Centrum Targowo-Kongresowym MT Polska przy ulicy Marsa 56C zjawiły się klasyki z całego kraju. W tym roku, na imprezie Auto Nostalgia po raz pierwszy...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS