Volvo EX90 to elektryczny następca XC90. Szwedzi zaprezentowali właśnie ten model.
Volvo EX90
EX90 to duży, pięciometrowy SUV. Samochód zbudowano na całkowicie nowej modułowej platformie dla samochodów elektrycznych o nazwie SPA2. Podobnie jak XC90, EX90 będzie dostępny w wersji pięcio- lub siedmiomiejscowej.
Styliści projektujący EX90 dobrze wywiązali się ze swojej pracy. Sylwetka EX90 wyraźnie nawiązuje do XC90, ale dzięki nisko poprowadzonej masce, mocno pochyłej szybie oraz dbałości o detale (gładkie, pozbawione wystających elementów nadwozie, schowane klamki, pełna zabudowa przedniego pasa) udało się uzyskać bardzo dobry współczynnik oporu powietrza Cx, który wynosi 0,29.
Volvo EX90
Początkowo Volvo EV90 będzie oferowane z mocnym, dwusilnikowym układem napędowym. Jednostki elektryczne umieszczono przy osiach, dzięki czemu auto posiada napęd 4x4. Moc systemowa układu wynosi 517 KM, moment obrotowy to 990 Nm. Zamontowany w podłodze akumulator ma 110 kWh pojemności. Nieco później gama zostanie poszerzona o samochód tylnonapędowy z jednym silnikiem o mocy 400 KM. Zasięg tego auta ma sięgać 600 km.
Wnętrze EX90 utrzymano w stylu minimalistycznym. W oczy rzuca się duży, 15-calowy i umiejscowiony pionowo ekran dotykowy. Drugi ekran, cyfrowych zegarów, jest już znacznie mniejszy, to podobne rozwiązanie jakie zastosował Ford w Mustangu Mach-e. Co ciekawe, za zarządzanie i wyświetlanie grafiki na ekranie systemu infotainment odpowiada znany z gier komputerowych silnik Ureal Engine.
Volvo EX90
Volvo EX90 ma być najbardziej bezpiecznym samochodem w historii firmy. Wyposażono go m.in. w umieszczony nad krawędzią przedniej szyby lidar (połączenie radaru z laserem), który wspomagany jest przez pięć kolejnych radarów, osiem kamer i 16 czujników ultradźwiękowych. Dane przetwarzane są przez komputer dużej mocy. Wyposażenie obejmuje więc wszystko, co potrzebne do jazdy autonomicznej i ma być ona możliwa na wybranych drogach. System jazdy autonomicznej nazywa się Ride Pilot.
Kamery i radary znajdziemy również w kabinie. Dwie kamery mają obserwować oczy kierowcy i wykrywać fazę tzw. mikrosnu. Natomiast radar odpowiada za wykrywanie oddechu i jego zadaniem jest zapobieganie zamknięciu i pozostawieniu w kabinie dziecka czy zwierzęcia.
Volvo EX90 będzie produkowane w amerykańskim zakładzie Volvo w Charleston-Ridgeville, a na rynek trafi w przyszłym roku.