17 grudnia Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP) uruchomiła w Wałbrzychu drugą linię produkcyjną silnika o pojemności 1,5 l zaprojektowanego w oparciu o globalną platformę projektową Toyoty TNGA (Toyota New Global Architecture). Silnik ten wraz z elektryczną przekładnią hybrydową, produkowaną również w Wałbrzychu, stanowi napęd hybrydowy modeli Yaris i Yaris Cross.
Nowa linia produkcyjna Toyoty
We wrześniu 2018 roku Toyota rozpoczęła w Wałbrzychu produkcję pierwszego komponentu hybrydowego – elektrycznej przekładni hybrydowej do silników o pojemności 1,8 l. To był pierwszy z sześciu projektów wprowadzających polskie fabryki Toyoty na drogę ku elektromobilności. Od tego czasu Toyota w Wałbrzychu i Jelczu-Laskowicach uruchomiła trzy linie elektrycznych przekładni hybrydowych, w tym produkcję silnika elektrycznego MG1 stanowiącego integralną część przekładni, oraz trzy linie silników TNGA.
Dodatkowo w przyszłym roku w Wałbrzychu planowana jest zmiana generacji przekładni hybrydowej, w tym start produkcji drugiego silnika elektrycznego pracującego w przekładni – MG2.
Nowa linia produkcyjna Toyoty
W związku z tymi projektami Toyota zatrudniła dodatkowo ponad 300 pracowników w Wałbrzychu oraz ponad 600 osób w Jelczu-Laskowicach. Obecnie całkowite zatrudnienie wynosi ponad 3300 pracowników. Poziom inwestycji w obu zakładach wzrósł z 4 do ponad 6 miliardów złotych, a możliwości produkcyjne o 76% do 1,8 miliona podzespołów rocznie. Dodatkowo funkcjonuje Dział Testów i Oceny Napędów Hybrydowych, którego celem jest przyspieszenie procesu testowania napędów oraz lokalizacji produkcji komponentów hybrydowych w Europie.
W ramach najnowszej inwestycji Toyota wybudowała całkowicie nową halę produkcyjną silnika TNGA o powierzchni 10 tys. m kw. Zainstalowano w niej ponad 300 maszyn i urządzeń stanowiących pięć nowych linii obróbczych oraz linię montażu, zaprojektowanych zgodnie z architekturą TNGA, która przewiduje większą automatyzację produkcji. Dodatkowo w hali Odlewni w zakładzie w Jelczu-Laskowicach rozbudowane zostały linie odlewnicze.
Nowa linia produkcyjna Toyoty
Inwestycje TMMP w technologię hybrydową stanowią kluczowy element strategii Toyota Motor Europe, która ma na celu dalszą lokalizację w Europie produkcji elektrycznych napędów hybrydowych tak, by zrealizować założenia firmy polegające na sprzedaży 1,5 mln pojazdów rocznie do 2025 r. W planach Toyoty w 2025 roku 90% sprzedaży będzie obejmowało zelektryfikowane układy napędowe: hybrydowe, hybrydowe typu plug-in oraz zeroemisyjne zasilane bateriami lub wodorem.
Samochody hybrydowe korzystają z dwóch źródeł mocy – silnika benzynowego oraz silników elektrycznych MG1 i MG2 zamontowanych w elektrycznej przekładni hybrydowej. MG1 to silnik elektryczny tzw. generator – przy uruchamianiu silnika spalinowego pełni rolę rozrusznika oraz wytwarza prąd do zasilania silnika MG2 i ładowania baterii. MG2 to główny silnik elektryczny, który napędza koła, wykorzystując prąd wytworzony przez MG1 oraz pochodzący z baterii. Odzyskuje on część energii kinetycznej w czasie hamowania oraz przy zwalnianiu, dzięki czemu napęd hybrydowy zużywa mniej paliwa w stosunku do silnika konwencjonalnego.