chceauto.pl
x

WAZ Łada Niva

Oceny użytkowników2.1667/5. Głosy: 12
Ocena: 2.17/5
Głosy: 12.

Lata produkcji

1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010

Niva to pierwszy produkt Łady, który opracowany został samodzielnie przez radzieckich inżynierów z Togliatti. Wprawdzie samochód bazuje na podzespołach fiata 124, ale w opracowywaniu konstrukcji nie brali udziału inżynierowie z Włoch. Pierwsze Nivy wyprodukowane zostały w 1977 roku (montaż po niewielkich udoskonaleniach trwa do dziś) i jak na ówczesne czasy cechowały się niezwykle nowoczesną budową. Mimo terenowego zastosowania auto miało samonośne nadwozie (brak ramy), dzięki czemu zapewniało stosunkowo duży komfort jazdy również na utwardzonych drogach. Permanentny napęd na cztery był gwarancją dobrej trakcji. Niestety rozwiązanie takie ma też swoje wady. Brak możliwości „rozpięcia” napędów (auto wyposażone jest w dwustopniowy reduktor) w znaczny sposób wpływa na pogorszenie osiągów i zwiększone zużycie paliwa (aż do 1993 roku samochody nie miały piątego biegu). 

Do napędu Nivy służył początkowo benzynowy silnik o pojemności 1,6 l. i mocy 72 KM (znana z benzynowych modeli 2107). Zapewniał on znośne osiągi (prędkość podróżna na poziomie 90 km/h) chociaż zużycie paliwa dochodziła niekiedy do 20 l./100 km. Wraz z modernizacją w 1993 roku (zmienione wnętrze, nowy pas tylny) w Nivavch zaczęto też montować 1,7 litrowy silnik produkcji GM wyposażony w jednopunktowy wtrysk paliwa firmy Bosch. Na rynku spotkać można również egzemplarze z fabrycznym Dieslem konstrukcji Peugeota o pojemności 1,9 l. 

Chociaż auto jest zdecydowanie bardziej cywilizowane, niż chociażby UAZ (we wnętrzu jest tapicerka, niektóre modele mają zamontowane wspomaganie kierownicy), podobnie jak z Ulianowska raczej nie nadaje się do eksploatacji na normalnych, asfaltowych drogach. Świetnie radzi sobie za to w lekkim i średnim terenie, gdzie potrafi zawstydzić produkty znacznie bardziej renomowanych marek. O typowych usterkach trudno mówić. Samochód ma bardzo prostą, ale i przestarzałą konstrukcję, więc kierowca z żyłką majsterkowicza zawsze znajdzie sobie coś do roboty. Psuć lubią się termostaty, łożyska kół, czy elementy przeniesienia napędu. Samochód notorycznie nawiedzają wycieki płynów eksploatacyjnych (złośliwi twierdzą, że jeśli z samochodu nie kapie, to znaczy ze nie ma oleju). Do tego dochodzą również trudne do zlikwidowania luzy w układzie kierowniczym oraz kiepskie zabezpieczenie antykorozyjne (średnio co dwa lata wymagana jest interwencja blacharza). Mimo tego, mało który pojazd potrafi w terenie tyle, co Niva. W polskich warunkach to chyba najtańsza przepustka do świata offroadu. 

Przykładowe samochody

WAZ Łada Niva

WAZ Łada Niva I 1.7 82 KM

1994, terenowy
napęd: 4x4
skrzynia: ręczna
cena: 6 000,00 zł
DostępnośćSporadycznie pojawiają się pojedyncze ofertyOceny2.00/5. Głosy: 3

Zobacz także

Taka będzie nowa Łada Niva?

Taka będzie nowa Łada Niva? 2018-09-03

Z końcem bieżącego roku w Rosji wygasa homologacja dopuszczająca do sprzedaży Ładę 4x4. Czy produkowana od przeszło 40 lat legenda doczeka się następcy?Mniej zorientowanym spieszymy wyjaśnić, że Łada 4x4 to nic innego, jak obecne, nieco tylko...
To już koniec prawdziwych terenówek?

To już koniec prawdziwych terenówek? 2011-08-08

Przeciętny cykl „życia” modelu produkcyjnego to – w zależności od popularności auta – od 6 do 8 lat.W tym czasie, model przechodzi zazwyczaj jeden poważny restyling, często gruntownej zmianie ulega paleta jednostek napędowych.Nieco inaczej...

NAJCZĘŚCIEJ POSZUKIWANE

Jesteśmy też na Facebook Nasz kanał na YouTube RSS