Pod koniec roku na rynkach europejskich zadebiutuje nowa marka samochodów. Zeekr to producent elektrycznych samochodów segmentu premium, który powstał w 2021 roku.
Zeekr X
Zeekr należy do chińskiego giganta, firmy Geely, obok m.in. Volvo, Polestara, Lotusa czy chińskiego Lynk @ Co. Zeekr ma zadebiutować na Starym Kontynencie pod koniec roku, a jej pierwszym modelem będzie pokazany właśnie na salonie w Szanghaju pojazd o nazwie X.
Zeekr X to kompaktowy crossover, oparty na płycie podłogowej o nazwie SEA, która już stosowana jest w Smarcie #1, a także również debiutującym w Szanghaju Smarcie #3, a wkrótce znajdzie zastosowanie w Volvo EX30, które będzie zresztą technologicznym bliźniakiem Zeekra X.
Zeekr X
Smart, który obecnie jest już wyłącznie producentem aut na prąd, jest dziś wspólnym przedsięwzięciem Mercedesa i Geely.
Zeekr X ma 445 cm długości, 184 cm szerokości i 157 cm wysokości, rozstaw osi to 275 cm. W podłodze, między osiami zamontowano akumulator o pojemności 66 kWh, który zasila silnik o mocy 272 lub 428 KM.
Zeekr X
Słabszy wariant rozpędza się do 100 km/h w 5,8 s i wg chińskiej, bardzo liberalnej normy CLTC, ma zasięg do 560 km (wg WLTP będzie to zapewne około 450 km, a w praktyce - nieco poniżej 400 km).
Mocniejsza odmiana rozpędza się do 100 km/h w 3,7, a jej zasięg wg CLTC wyunosi 510 km, czyli, realnie - zapewne około 350 km.
Zgodnie z zapowiedziami, Zeekr pojawi się w Europie pod koniec roku. Oprócz modelu X Chińczycy mogą zaoferować w Europie dwa sedany, oczywiście również o napędzie elektrycznym - większy, który będzie konkurentem Tesli Model S, o nazwie 001 oraz mniejszy, celujący w Teslę Model 3, który nie został jeszcze zaprezentowany.