Minęło właśnie 20 lat od debiutu "nowożytnej" Skody Superb. Większa siostra Volkswagena Passata okazała się prawdziwym sprzedażowym hitem!
11 września 2001 roku 4,80-metrowy sedan z przestronnym wnętrzem debiutował na International Motor Show we Frankfurcie nad Menem. Model od lat cieszy się ogromną popularnością wśród klientów.
Skoda Superb
Skoda ma długą tradycję w produkcji modeli klasy średniej oraz premium. Już w 1907 roku, dwanaście lat po założeniu Laurin & Klement w Mladá Boleslav, początkująca marka wprowadziła na rynek model Type FF oferujący klientom ponadprzeciętny luksus. Specjalnie z myślą o pojeździe zaprojektowano ośmiocylindrowy silnik rzędowy. Model został również wyposażony m.in. w innowacyjny system kontroli poślizgu Knight. W latach 1925-1936 limuzyna ŠKODA Hispano-Suiza była używana przez prezydenta Czech Tomáša Garrigue Masaryka oraz inne ówczesne wybitne osobistości. Na początku lat 30. Marka oferowała szeroką gamę modeli z silnikami sześciocylindrowymi (Skoda 633, 645 i 650) oraz ośmiocylindrowymi (Skoda 860).
Jednak to nowy model Superb miał stać się wizytówką marki. Nazwa ta pojawiła się po raz pierwszy w dokumentach Skody 22 października 1934 roku. Produkcja seryjna rozpoczęła się wiosną 1935 roku, a do końca 1949 roku z linii produkcyjnej zjechało prawie 900 egzemplarzy Skody Superb w pięciu wariantach: Superb typu 640 wyposażony w silnik sześciocylindrowy, Superb (1934-1936), Superb typu 902 (1936), Superb typu 913 (1936-1939), Superb 3000 OHV typu 924 (1938-1949) oraz Superb 4000 typu 919 z silnikiem V8 (1938-1940). Wiele z nich miało niestandardowe nadwozia zbudowane zgodnie z wymaganiami klientów.
Skoda Superb
W 2001 roku Skoda ponownie wprowadziła model na rynek i zaprezentowała pierwszą współczesną generację Superba. Podczas premiery przedstawiciele marki opowiedzieli o dynamicznym rozwoju, który rozpoczął się 10 lat wcześniej, gdy Skoda dołączyła do Grupy Volkswagen. Po premierze modelu Octavia w 1996 roku marka wróciła do rozwijania segmentu dużych samochodów rodzinnych. Na początku września 2001 roku, jeszcze przed oficjalną premierą, Superb został przewieziony do zamku Lány w środkowych Czechach, gdzie ówczesny prezydent Czech i wielki miłośnik motoryzacji Václav Havel wypróbował model podczas jazdy próbnej.
11 września 2001 roku Skoda Superb została oficjalnie zaprezentowana na targach IAA we Frankfurcie nad Menem. Model o długości 4803 mm, szerokości 1765 mm i wysokości 1469 mm z napędem na przednie koła miał rozstaw osi wynoszący 2803 mm. Gama silników dla sedana w wersji notchback obejmowała trzy silniki benzynowe i dwa wysokoprężne. Czterocylindrowy silnik o pojemności 2,0 litra generował 85 kW (115 KM) mocy. Pozostałe silniki benzynowe to czterocylindrowe turbodoładowane warianty o pojemności 1,8 litra i mocy 110 kW (150 KM). Topowa wersja to silnik V6 o pojemności 2,8 litra i mocy 142 kW (193 KM). To właśnie dzięki niemu Superb osiągał prędkość maksymalną 237 km/h. Silnik ten, jak również czterocylindrowy silnik turbo o pojemności 1,8 litra i mocy 110 kW (150 KM), wyposażono w innowacyjną technologię pięciozaworową.
Skoda Superb
Dla klientów poszukujących niskich kosztów eksploatacji najlepszym wyborem był 1,9-litrowy silnik TDI o mocy 96 kW (130 KM), którego standardowe zużycie paliwa wynosiło zaledwie 5,7 litra na 100 km. Alternatywę stanowił sześciocylindrowy silnik TDI o pojemności 2,5 litra i mocy 114 kW (155 KM). Sześciobiegowa skrzynia biegów DSG była dostępna w wyposażeniu standardowym, a pięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów Tiptronic występowała w połączeniu z dwoma silnikami V6.
Oprócz najnowocześniejszego designu Superb mogła pochwalić się licznymi innowacyjnymi funkcjami bezpieczeństwa: układ hamulcowy był fabrycznie wyposażony w ABS i EDS, a także w system kontroli poślizgu ASR. Wersje sześciocylindrowe korzystały również z elektronicznego systemu stabilizacji ESP, w tym asystenta hamowania, który w tamtych czasach nie był powszechnie stosowany. Dopełnieniem bogatego wyposażenia bezpieczeństwa były dwie przednie poduszki powietrzne i dwie boczne poduszki powietrzne na przednich siedzeniach, po jednej dla kierowcy i pasażera z przodu. Opcjonalnie dostępne były dodatkowe poduszki powietrzne chroniące głowy z przodu oraz z tyłu.
Skoda Superb
Inne szczegóły wyposażenia, które świadczyły o konsekwentnym rozwoju technicznym modeli marki w tamtym czasie, obejmowały biksenonowe reflektory ze zintegrowanymi spryskiwaczami, elektrycznie regulowane i podgrzewane przednie fotele, automatyczną klimatyzację Climatronic oraz system nawigacji z kolorowym ekranem.
Seryjną produkcję nowej Skody Superb rozpoczęto w fabryce w Kvasinach 1 października 2001 roku po jej pełnej modernizacji, która wyniosła 200 milionów euro. Do końca roku wyprodukowano 581 pojazdów. Pierwsze egzemplarze komfortowego modelu typu sedan zostały dostarczone do klientów wiosną 2002 roku. Udana kariera pierwszej nowoczesnej generacji Skody Superb zakończyła się w 2008 roku. W czeskich fabrykach, a także w Chinach, Ukrainie i Kazachstanie zbudowano ponad 136 000 egzemplarzy pojazdu.