Mija równe 30 lat od debiutu najważniejszego auta w historii Seata.
Ibiza pierwszej generacji, która pojawił się na rynku w 1984 roku była dla Seata prawdziwym "być albo nie być". Kilka lat wcześniej ze współpracy z hiszpańską firmą wycofał się włoski Fiat. Od 1982 roku rząd Hiszpanii prowadził negocjacje w sprawie przejęcia marki przez Volkswagena. Właśnie w tych trudnych czasach rodził się pojazd, który tchnął w producenta drugiego ducha.
Kanciaste nadwozie Ibizy I wyszło spod ręki samego Giorgetto Giugiaro. Auto wzorowane było na odrzuconym przez Volkswagena projekcie II generacji Golfa. Do konstrukcji pojazdu przyłożyli też ręce inżynierowie Porsche. Ci pomagali opracować jednostki napędowe i skrzynie biegów. Za możliwość stosowania na pokrywie rozrządu i tylnej klapie auta napisu "system porsche" Seat zobowiązał się zapłacić niemieckiej firmie po 7 marek od każdego sprzedanego egzemplarza Ibizy.
Wbrew początkowym obawom samochód stał się sprzedażowym hitem. To właśnie dzięki niemu Seat zaczął być rozpoznawalny na wielu zagranicznych rynkach. Kluczem do sukcesu okazało się być nadwozie które - z racji wymiarów - plasowało się pomiędzy typowymi pojazdami segmentu B a samochodami kompaktowymi. Ostatecznie produkcję I generacji Ibizy zakończono w Europie w 1993 roku (do 2008 roku auto wytwarzane było w Chinach!). Łącznie, na I generację Ibizy zdecydowało się aż 1 342 001 nabywców.
Druga generacja Ibizy zadebiutowała w 1993 roku. Samochód w całości opracowano na bazie niemieckich rozwiązań technicznych. Ibizę zbudowano na płycie podłogowej Volkswagena Polo typoszeregu 6K. Z Niemiec pochodziły też wszystkie jednostki napędowe. Hiszpańska pozostała jedynie nazwa. Za projekt nadwozia - podobnie jak w przypadku poprzednika - odpowiadała włoska pracownia stylistyczna Giugiaro.
Trzecia generacja Ibizy pojawiła się na rynku w 2002 roku. Zgodnie z nową tradycją, samochód bazował na technologii Volkswagena. Z technicznego punktu widzenia auto było bratem bliźniakiem Volkswagena Polo i Skody Fabii.
Obecna, czwarta już, generacja Seata Ibizy zadebiutowała w 2008 roku na salonie motoryzacyjnym w Genewie i dostępna jest w ofercie hiszpańskiej marki po dziś dzień.
Łącznie, na przestrzeni 30 lat, nabywców znalazło niespełna 5 milionów egzemplarzy wszystkich generacji Ibizy. To najlepiej sprzedający się pojazd w historii Seata.
Wszystkie informacje na temat wersji, silników, osiągów, spalania i awaryjności poszczególnych generacji Seata Ibiza znajdziesz w naszym katalogu! do tego http://www.chceauto.pl/30-lat-seata-ibizy-a1375.html