W Volkswagenie napęd na cztery koła nie jest przywilejem jedynie aut terenowych. Napęd 4Motion znajduje się w ofercie większości modeli – od Golfa po Sharana w osobowych i od Caddy po Craftera w użytkowych.
W porównaniu do wyniku osiągniętego w 2015 roku sprzedaż osobowych Volkswagenów z napędem 4Motion w 2016 roku wzrosła aż o 61 procent, z 2291 do 3699 egzemplarzy. Najwięcej wśród nich jest Tiguanów, niemal co drugi sprzedany w Polsce nowy Tiguan wyposażony był napęd na cztery koła. Drugim najczęściej wybieranym modelem z napędem 4Motion jest Passat Variant. W minionym roku blisko 20 procent tych aut wyjechało z polskich salonów napędzanych na wszystkie koła.
Volkswagen Golf
Wzrost sprzedaży samochodów z napędem 4Motion ma miejsce również w wypadku aut dostawczych. W 2016 roku sprzedaż użytkowych samochodów Volkswagena z napędem na cztery koła wzrosła do 1368 egzemplarzy (2015: 1013 szt.; +35 procent). Absolutnym rekordzistą jest pod tym względem Amarok. Mimo że w ofercie jest wersja z napędem na jedną oś, 100 procent sprzedanych w Polsce Amaroków ma napęd 4Motion. Uwagę zwracają na siebie również modele z serii T, w których co piąty w minionym roku był wyposażony w napęd na 4 koła.
W gamie modeli Volkswagena o wiele łatwiej wskazać samochody, które nie występują w wersji z napędem na cztery koła 4Motion niż te, które mogą być w niego wyposażone. W gamie aut osobowych napęd 4Motion jest dostępny dla modeli:Golf, Golf Variant, Golf Alltrack, Golf R, Golf R, Variant, Passat, Passat Variant, Passat Alltrack, Sharan, Tiguan, Touareg. W przypadku użytkowych modeli Volkswagena, bez wyjątku, każdy z samochodów można wyposażyć w napęd 4Motion.
Pierwszym modelem Volkswagena wyposażonym w napęd na cztery koła był Transporter T2 z 1975 roku – legendarny „Bulli”. Powstało zaledwie kilka prototypów wyposażonych w dwulitrowy silnik typu bokser, skrzynię biegów o 4 przełożeniach oraz w przekładnię hydrokinetyczną, która załączała dodatkowy napęd na przednie koła. Już 3 lata później Volkswagen rozpoczął seryjną produkcję modelu Iltis z napędem na cztery koła. Model ten seryjnie miał napęd na tylne koła z ręcznie dołączanym napędem na przednią oś.
Volkswagen T6
Pierwszym produkowanym masowo osobowym modelem Volkswagena, w którym pojawił się napęd na cztery koła był Passat B2 Syncro w 1984 roku. Napęd na cztery koła zastosowano tu w aucie, którego silnik był umieszczony wzdłużnie do osi pojazdu. Rok później zadebiutował Transporter T3 – również w wersji Syncro i z tym samym układem przeniesienia napędu.
O ile w Passacie Syncro zastosowano rozwiązanie zbliżone do systemu Torsen, który był wykorzystywany przez Audi, o tyle w Golfie II generacji w wersji Syncro z silnikiem umieszczonym poprzecznie debiutował układ przeniesienia napędu na cztery koła ze sprzęgłem wiskotycznym.
Szczególną rolę w gamie Golfów drugiej generacji odegrał Golf Country produkowany od 1990 roku. Był to Golf Syncro, przebudowywany w Austrii przez firmę Steyr, z zawieszeniem podniesionym o 120 mm i z offroadowymi elementami nadwozia. Samochód ten okazał się prekursorem SUV-ów, które pojawiły się wiele lat później. Od czasu wersji Country Golfy, Passaty i Transportery każdej generacji były i są oferowane w wersjach z napędem na cztery koła. Wraz ze zmianą nazwy z Syncro na 4Motion w drugiej połowie lat 90. zmieniła się w Volkswagenie koncepcja techniczna napędu na cztery koła.
Volkswagen Sharan
W 1998 roku w Golfie IV generacji Volkswagen po raz pierwszy zastosował sprzęgło wiskotyczne na tylnej osi w modelu z silnikiem umieszczonym poprzecznie. Podział momentu obrotowego był w tym modelu stale dopasowywany do bieżących potrzeb, a elektronicznie sterowane sprzęgło wiskotyczne reagowało nadzwyczaj szybko.
Jesienią 2002 roku do sprzedaży trafił Volkswagen Touareg pierwszej generacji. Touareg 4Motion dysponuje napędem na cztery koła z mechanizmem samoblokującym typu Torsen i był zdolny pokonywać wzniesienia o nachyleniu wynoszącym nawet 31 stopni. Model ten seryjnie był wyposażony w tryb jazdy terenowej.
W 2007 roku, sprzęgło wiskotyczne zastosowano w pierwszym kompaktowym SUV’ie marki Volkswagen – w Tiguanie. Druga generacja tego modelu, oferowana od minionego roku, w układzie przeniesienia napędu na cztery koła 4Motion wciąż wykorzystuje sprzęgło wiskotyczne, ale już piątej generacji.