Spider produkowany od 1995 roku nie ma ze swoją poprzednią konstrukcją nic wspólnego. Auto zbudowano na płycie podłogowej Fiata Punto, więc ma przedni napęd, a nie tylny, jak poprzednik. Z tego samego powodu silniki umieszczono poprzecznie, a nie wzdłużnie.
Spider przyciąga swoją niebanalną stylizacją i mocnym silnikami. Na polskich drogach szybko odmawia posłuszeństwa zawieszenie, a jego wymiana nie jest tania. W silnikach TwinSpark bezwzględnie pilnować trzeba wymian paska rozrządu, zaniedbanie może skończyć się jego zerwaniem. Wadą fabryczną tych jednostek jest wariator (zmieniacz faz rozrządu), którego zużycie objawia się głośnym klekotem chwilę po zapaleniu.
W 2003 roku samochód poddano liftingowi, dość mocno zmieniając przednią część nadwozia, upodabniając Spidera do innych nowszych konstrukcji Alfy.
Spider oznaczony symbolem 939 powstał w oparciu model Brera. Technicznie samochód bazuje na rozwiązaniach rodzinnego sedana segmentu D - Alfy Romeo 159. Mimo że samochód okrzyknięto kabrioletem roku 2006 auto nie cieszyło się dużym powodzeniem wśród kupujących. Zadecydowała o tym głównie uboga paleta jednostek napędowych - benzynowe 2,2 l nie zapewniało odpowiednich osiągów, V6 o pojemności 3,2 l pochłaniało ogromne ilości paliwa (w mieście, z automatyczną skrzynią biegów nawet 30 l/100 km!). Sytuację poprawiło nieco wprowadzenie do oferty w 2007 roku jednostek wysokoprężnych ale wielu potencjalnych nabywców nie zdecydowało się na zakup sportowego samochodu z silnikiem "od ciągnika rolniczego".